a vagyon szó különös jelentése
2020. november 28. írta: Hajdú Éva

a vagyon szó különös jelentése

forest-1245951_340.jpgMindenkinek van. 
Ez alapján hozzuk meg mindennapjaink minden egyes döntését. 
Mi ez?
A lelki vagyonunk.
Az erkölcsi vagyonunk.
Az értékeink.
Elveink.
Az alapelveink.
Az értékrendszerünk.
Szabályaink. 
Én a CÉL szót használom.
Mert. 
Ezek célok is!
Sztem a legtöbb ember nincs tudatában saját elveinek. 
Ha egy hozzám hasonló bolond megkérdezne téged, hogy milyen szabályok szerint élsz?
Tudnál válaszolni?

Dr. Stephen Covey ír erről A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása című világhírű könyvében. 
A személyiségfejlődésünk egyik legfontosabb kérdése ez: Mik az értékeid? 
Covey-tól azt tanultam, hogy mondatok formájában, saját stílusban, saját élettapasztalatom szerint, nyugodtan a saját megközelítésemben fogalmazzam meg ezeket a mondatokat. 
Elkezdtem összegyűjteni. 
A rendszerem változik, bővül, finomodik. 
Figyelem. 
Ez nem egy statikus rendszer. 
Nagyon is folyamatos. Dinamikus. Mozgásban van. 
Mert dolgozom vele. 
Mert élem!

Hadd hozzak pár példát. 

1) Fontos, hogy pontosan érkezzek meg a megbeszélt időpontra. 
Ezért nem véletlen az, hogy időben elindulok. Időben felkelek, stb.

2) Hű vagyok önmagamhoz. 
Ez nekem azt jelenti, hogy nem egy reszkető megfelelési ingerben akarok élni. Jelenti nekem azt, hogy asszertivan, önérvényesítően képviselem a szükségleteimet a kapcsolataimban. Eközben figyelek nem csak magamra. Célom nem az, hogy átgázoljak rajtad, de cél az, hogy ne érezzem magamat leköpve. Hű vagyok magamhoz. Nem akarok elkurvulni az úton. 

3. A részletekre figyelek, mert fontosak!
Például sáros cipővel nem megyek megbeszélésre. Gyorsan letörlöm, ha sáros. Nem azért, mert kedvem van hozzá például. Azért, mert ez a szabályom nekem fontos. Fontos, hogy figyeljek a részletekre. Ne lássanak az ügyfelek sáros cipőben.
Ha fontosak a részletek, akkor főleg az emberi kapcsolatokban fontosak. Van erre egy számomra megdöbbentő idézet: "Az élet nem azzal vész el, hogy meghalunk, hanem percről percre, óráról órára, nap mint nap, ezer apró kis nemtörődömséggel." (S. V. Bénet) 
Amikor a férjem el akar nekem mesélni valamit, és nincs kedvem-idő meghallgatni őt, akkor is igyekszem megállni, figyelni rá. Nem akarok nemtörődöm lenni. Figyelek a részletekre. 

board-928392_340.jpg

4) Nem akarok ítélkezni. 
Ha valaki szid nekem valakit, aki nincs jelen, nem megyek bele a partiba. Nem fogom végighallgatni. Inkább kibékíteni akarom őket. Támogatni az előttem szenvedő embert, hogy miként tud ebből kijönni nyereséggel. Nem pedig konfliktust gerjesztve. 

5) Minden nap szeretem a férjemet. 
Minden nap akarok adni szeretetet a férjemnek. Szerettelek én ma téged? -néha rákérdezek. 

6) Proaktiv akarok lenni, minél gyakrabban, minél profibb proaktiv akarok lenni. 
Dr. S. Covey a legfontosabb emberi szokásnak nevezi a proaktivitást.
"Használd az LK-dat!"
Leleményesség, Kezdeményezőkészség.
Vagyis.
Vállalom a felelősségemet. A saját részemet felvállalom. Példa. Amikor várom valaki hívását, mert megígérte, de nem telefonál, nem maradok tehetetlen. Akkor hívom én! Nem fogom szidni mint állat, hogy de szemét, nem hív fel. Proaktiv vagyok. Amit én meg tudok tenni, azt én megteszem! Rengeteg idegtől megment engem ez a hozzáállás.

6/A) Amikor kölcsön adok könyvet, felírom a két hónappal későbbi dátumot. Ez a szabályom.
Amit tudok, megteszek. Ha embertársam a könyvet 2 hónap múltán sem adja vissza, akkor tudom, kit kell felhívnom, elérnem, és visszakérem tisztelettel a könyvemet. Nem kell sápitoznom, hogy "csúnya bácsi-néni, nem adja vissza a könyvemeeeeeet."

7. Nem akadok ki semmin, nem kiabálok.
Ez a gyermeknevelés területén használatos EGYIK szabályom. 
A gyerekemmel kapcsolatban megismerhettem magamat, hogy mennyire türelmetlen tudok lenni, és felemelem a hangomat. A gyerek tiszta tükör. Megmutatja, miben érdemes fejlődnöm. Mármint, ha ez érdekel még valakit ebben ez univerzumban. Bocs, ha negatív vagyok. Hiszem, hogy a gyerek a legtisztább tükör. Megmutatja a legpontosabban, hogy hogyan is működök. Csak érdekel-e ez engem? Tehát KAPCSOLATI CÉLOK! 

8) A megbeszéléseimre koncentráltan érkezem. 
Mert azt vettem észre, hogy minél inkább kizárom a külvilágot, és minél koncentráltabban, vegytisztábban tudok koncentrálni arra, amit az ügyfél hoz a megbeszélésbe, annál pontosabban-hatékonyabban végezhetem a munkámat.
Tehát ez a fajta lelki megérkezés a munkába, ez iszonyat fontossá vált az életemben. Észrevettem, hogy ha egy kicsit is könnyelműen veszem a beleérkezést a megbeszéléseimbe, apró hibákat vétek. Amiket el tudnék kerülni. 

9) Mindig tartok konkrét célokat szem előtt a munkámban, és a kapcsolataimban.
Enélkül nem tudnék normális maradni. Kellenek a célok. Nem tudok célok nélkül normálisan működni. Ha nincs cél, jönnek a kísértések. 

10) Nem akarok a fogyasztói társadalom része lenni.
Erre is lehet állandóan figyelnem, akkor is, ha élelmiszert vásárolok, akkor is, ha cipőt vásárolok. Lehet, hogy régi a cipőm, nem csillog, de még használható. Nem fogom leváltani, csak mert ilyen a korszellem. Tudjátok, van az a "belül üres, kívül csillog." 

11) Őszinte vagyok magamhoz, nem hazudok magamnak. 
Te átvághatsz. Viszont amikor magamat vágom át, na az a ciki! Ezt így tanultam: kíméletlen őszinteség. "Ezt elkúrtad bébi, javítsd ki!" 

12) Nem hasonlítgatom magamat senkihez.
Na ez az, ami nekem különösen nehéz. Nagyon le tudom húzni magamat, amikor máshoz hasonlítom magamat, persze ebből csak szarul jövök ki. Ezerrel nyomom a féket. Már amikor! Áááááááááááááááááállj! Erre van a süket béka történetem. A kislányom gyakran kéri, hogy meséljem el neki:

"Volt egyszer egy csoport béka...
... akik versenyezni akartak.
Egy nagyon magas toronyba akartak feljutni.
Sok néző gyűlt össze, hogy figyeljék a versenyt és bíztassák a békákat.
Elkezdődött a verseny...
De...
A nézők közül senki nem hitt abban, hogy egy békának is sikerülni fog feljutni a torony csúcsára.
Ilyeneket mondogattak:
"Oh, de fárasztó!!!
Sosem fognak feljutni!"
Vagy:
"Semmiképp nem sikerülhet, a torony túl magas!"
A békák kezdtek lemaradozni...
...egyetlenegy kivételével aki élénken kapaszkodott felfele...
A nézők kiabáltak:
"Ez túl fárasztó! Senki sem fog feljutni!"
Egyre több béka gondolta meg magát és fordult vissza...
...Csak az az egy haladt tovább kitartóan...
Egyáltalán nem akarta feladni!
Végül mindegyikük feladta, azt az egy békát kivéve, aki hatalmas ambicióval és kitartással egyedül jutott fel a torony csúcsára!
Ezután a többi béka és a nézők is meg akarták tudni, hogyan sikerült neki az, amit mindannyian lehetetlennek hittek.
Egy néző odament a békához és megkérdezte, hogyan volt annyi ereje hogy feljusson a csúcsra.
Ekkor derült ki, hogy...
A győztes béka SÜKET volt !!!"

A kislányomnak még el szoktam mondani, hogy "mi a tanulság?" Az, hogy "nem foglalkozunk azokkal, akik nem hisznek bennünk, megyünk a célunk után, és el is érjük azt!" 

13) NEM feltételezek. A tények érdekelnek.
Nincs felhúzva a redőnyöm még reggel 10 órakor sem. Azt hiszik-feltételezik, hogy lusta dög vagyok. A tények szerint viszont ápolom a beteg nagymamát, a munkámat is elveszítettem. Feltételezek, vagy a tények érdekelnek?Mondhatja valaki, hogy "azt hittem, hogy a másik teremben tartod a megbeszélést, ezért nem végeztem még ebben a teremben. Azt hittem, hogy a másikban tartod, nem itt. " És tök kedvesen kér bocsánatot. Ilyenkor az van bennem, hogy "oké bébi, ne feltételezz, vedd a fáradságot, és nézz utána!"
ÓÓÓÓh, hányszor terjesztünk álhíreket valakiről feltételezés alapján. Meggyőződés nélkül!

14) Hiszek a nehezebb útban. Szabályom szerint nem a könnyebbiket választani, hanem a nehezebbiket. 
Tapasztalatom szerint a nehezebbik úton hamarabb célba érek! 

20201128_112333_hdr_1.jpg

Ezen a fotón látszik, hogy folyamatosan dolgozok az értékrendemmel.
Ilyen zöld papírokon gyűjtögetem őket.
Hogy mi a LEgfontosabb hozadéka az egésznek a tapasztalataim szerint? 

Két dolog. 
1) Rendet tudok tartani a fejemben. (És a mentális egészség megtartásának, csak mondom, az egyik legfontosabb feltétele, hogy legyen REND a fejedben, még akkor is, ha kívül tombol a kupleráj! Jó kihívás???????)

2) És iszonyat jó önismereti forrás. 
Mert a szabályokat mindig kicsit másképp valósítom meg a különböző szitukban. 
Tapasztalatot szerzek magamról.
Tudok arról beszélni, hogy én hogyan csinálom.

És NEM!
Nem vagyok tökéletes egyikben sem. 
Igen! 
Szoktam ítélgetni! Jön ám az a mondat!
Igen. 
El tudok késni. 
De!
Nem a tökéletességre törekszünk.
Hanem törekszünk. Haladunk. 
Tartunk valahonnan valahová. 


20201128_112333_hdr_1.jpg
CÉLOK NÉLKÜL ÉLNI NINCS MIT. 

Most mit élek meg a legfontosabb szabályomnak?
Hogy tudjak pozitív hozzáállásban működni. 
Ne keseredjek bele sokmindenbe. Lássam meg a pozitív oldalt is. 
Most ez a legfontosabb szabályom.

 "Csak akkor haladhatunk, ha tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk, tanulunk, vállalásokat teszünk és cselekszünk, és megint csak tanulunk, vállalásokat teszünk és cselekszünk." (Dr. S. Covey) 

Vállalod?

he.jpg





Hajdú Éva
Kapcsolat
Párkapcsolat
Családi kapcsolat
Kommunikáció
Konfliktuskezelés
Erős Önbecsülés

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9815582102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása