A RÉS: Van egy rés az inger és a válasz között. A rés vagyok én.
2021. augusztus 19. írta: Hajdú Éva

A RÉS: Van egy rés az inger és a válasz között. A rés vagyok én.

03f12478-5443-4b67-a1a6-67dd4456dab7.jpeg
Mik a szabályaim?

Csányi Vilmos a Szabályalkotásról:
"Ez az ember egyik legkülönösebb genetikai adottsága. Legegyszerűbb példája ennek a nyelv. A nyelv is bizonyos szabályok szerint működik. Amikor kifejezünk egy gondolatot, vagy leírunk valamit, akkor szabályszerűen használjuk a szavakat és a mondatokat. Ez is egy megnyilvánulása annak, hogy szeretünk szabályokat követni."

"Az állatoknak nincsenek szabályaik?
Csányi Vilmos: Nincsenek, a kutyákat kivéve. A kutya kezd az emberre hasonlítani abban, hogy nagyon könnyen alakít ki rítusokat, és fogad el szabályokat, de a többi állatnál ilyen nincsen. Esetleg az ember látja beléjük. Ha egy ragadozó madár a nap egy bizonyos órájában mindig megjelenik, mert a tápláléka akkor található meg, ezt mi szabályszerűségnek mondjuk, de a madár egyszerűen megtanulta azt, hogy például az ürgék ekkor és ekkor sütkéreznek a napon, és akkor jön. De ez nem szabálykövetés. Az állat elméjében a szabály nem fogalmazódik meg, nem különül el a cselekvéstől." 

A párzási rítusoknak gyakran nagyon bonyolult és szabályozott koreográfiájuk van. 
Csányi Vilmos: Ezek nem szabályok. Minden egyes udvarlási vagy párzási aktus biológiai ingerek által vezérelt folyamat. Az egyik ingert követi a másik. És az állat semmi mást nem tesz, mint reagál azokra az ingerekre, amelyek érik. Amikor mi  szabályt követünk, akkor az inger szabály formájában a fejünkben van. Tehát az aktuális cselekvést belülről jövő inger indítja el. " (Forrás: A Tízparancsolat Ma, Hankiss Elemér, 19-20.o.)

Az állatok tehát nem szabályt követnek. 
Az ember viszont igen.
Kérdés.
Milyen szabályt követek?
Nem mindegy.
Mert a szabályaink szerint döntünk.
A szabályaink célként működnek.
Célként követjük a szabályainkat.
A szabályaink az Értékrendünk.
A szabályaink az Alapelveink!

Milyen szabályok szerint élek?
Mik a szabályaid?
Dr. S Covey írja, hogy van egy rés az inger és a válasz között.
Van egy rés.
Mivel töltöm meg?
A szabályommal!

A szabályaim szerint döntöm el, hogy az inger után mit fogok válaszolni, tenni, érezni, gondolni!
Vagyis.
Megválaszthatom a hozzáállásomat egy helyzetben. 
Mert van egy rés!

Felelős vagyok?
Azért, aki vagyok?
Felelős. 
Mert van egy rés!

letoltes.png

Milyen szabályt követek?
Nem mindegy.
Mert a szabályaink szerint döntünk.
A szabályaink célként működnek.
Célként követjük a szabályainkat.
A szabályaink az Értékrendünk.
A szabályaink az Alapelveink!

Az állatok az ingert követik. Az ember több ennél, ha több.
Nem a szabály követ engem. Én követem a szabályaimat!  


Covey a szabályokról:

 

Életünk minden egyes napját az értékeink határozott tudatosításával kezdem. Amikor aztán jönnek az élet apró bosszúságai és kihívásai, a döntéseimet ezeknek az értékeknek az alapján hozom meg. Cselekvéseim a tisztességen alapulnak.
Nem az érzelmekre vagy a körülményekre reagálok. Proaktív vagyok, és azok az értékeim vezérelnek, amelyeket pontosan tudatosítottam magamban. "

(Dr. S. Covey , A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása, 114.o.)
 

"Az alapelvek nem reagálnak. Nem lesznek mérgesek, és mindig ugyanúgy viszonyulnak hozzánk.
Nem válnak el tőlünk, és nem lépnek le a legjobb barátunkkal. Nem állítanak csapdát nekünk. Nem képesek arra, hogy gyors megoldásokkal könnyítsék meg az utunkat.
Nem függnek mások viselkedésétől, a környezettől, a divattól. Az alapelvek örök életűek. Nem bukkannak elő a semmiből, hogy aztán egy szép napon megint eltűnjenek. Nem árt nekik a tűz vagy a földrengés, és a tolvajok sem tudják őket ellopni.
Az alapelvek mély, alapvető, klasszikus igazságok, maguktól értetődő közös nevezők. Szorosan összetapadó szálak, amelyek pontosan, következetesen, gyönyörűen és erőteljesen alkotják az élet szövetét.

Még ha a környezetünkben élők nem is, vagy a körülményeink NEM IS VESZNEK TUDOMÁST AZ ALAPELVEKRŐL, AKKOR IS biztosak lehetünk abban, hogy hatalmasabbak, mint az emberek vagy a körülmények, és sok ezer éves történelmünk alatt újra és újra diadalmaskodtak. 

MÉG ENNÉL IS FONTOSABB ANNAK A BIZTOS TUDÁSA, HOGY AZ ALAPELVEKET A SAJÁT ÉLETÜNKBEN IS ÉRVÉNYRE TUDJUK JUTTATNI, önnön tapasztalataink is igazolni fogják őket."
(131-132.o.)

Covey az alábbi területeket szedi össze, amikhez hozzárendelhetjük-letisztázhatjuk az értékrendünket. Alapelveinket. Céljainkat! (Zárójelben a saját példáim olvashatók!)

HÁZASTÁRS (Összeveszés esetén kibékülünk. Mindenben fontos, hogy megszülessen kettőnk között az együttműködésnek. 21 éve volt mit gyakorolnunk!)
CSALÁD (A családom az, amiért sok mindent hajlandó vagyok feláldozni. Családom a férjem és a gyerekem.) 
MUNKA (Egyre jobb akarok lenni.) 
PÉNZ (Muszáj egyszer betörnöm egy bankba. Na jó. Csak vicceltem. Tisztelem a pénzemet, nem költöm csak úgy. Spórolok.)
JAVAK (Van amit kidobok, van amit nem. Egyszerűségre törekszem.)
ÉLVEZETEK (Arra használom őket, hogy összeszedjem magamat, pihenjek. Kényeztetésre alkalmas, azért hogy összeszedjem magamat.) 
BARÁTOK (Kevés, kettő, nagyon megbecsülésre méltó emberek.) 
ELLENFELEK (Kicsinálom őket. Na jó! Csak vicceltem! Az ellenfeleim nagy tanítómesterek, megmutatják a gyengéimet, ezért odafigyelek az ellenfeleimre. Fontos számomra, hogy kimondjam nekik, miért tartom őket ellenfeleknek, megmondom nekik.) 
EGYHÁZ (Hitem van, nem vallásom.)

ÖNMAGUNK (Sztem ez a legfontosabb. Önmagunk szabályai.)
Pár példa: Nem a felszínt nézem. Az érdekel,  mi van a látszat mögött!
Ha gödörbe kerülök, kiszállok onnan. Nem ragadok benne! Soha nem adom fel!
Inkább megdöglök, de nem adom fel a jó céljaimat!
Pontos érkezésre törekszem.
Nem iszom alkoholt, mert alkalmatlan vagyok alkohol fogyasztására, és szörny leszek tőle.
Ígéreteimet betartom.
Igyekszem rendet tartani magam körül.
Szeretem-tisztelem magamat. 
Amikor gyáva vagyok és félek, akkor egyetlen válasz létezik: NEM FÉLEK!
Belemegyek szükséges konfliktusokba. Amibe nem kell belemenni, ott befogom a számat.
Harcolok magamért önmagammal szemben is, ha kell.
Hűséges vagyok a férjemhez.
Amikor látom, hogy valaki bánt, ott a határaimat hátrébb teszem. 
Természetesen nem vagyok semmiben sem tökéletes.
Ezek a szabályok, célok segítenek a fejlődésben, tanulásban. Ezért fontosak.

Van egy rés az inger és a válasz között.
Mit kezdek a réssel?
Mivel töltöm meg?
Mik a szabályaim?

letoltes_3.jpgNeked mik a szabályaid?
Minden nap berúgok?
Jól lealázom a családtagjaimat?
Nincs időm a gyerekre?
Ha a társam beszél a hibámról, elmenekülök?
Kifogásokból élek, halál az őszinteségre!
Negatív maradok? Véletlenül sem szedem össze magamat?



"Életünk minden egyes napját az értékeink határozott tudatosításával kezdem. Amikor aztán jönnek az élet apró bosszúságai és kihívásai, a döntéseimet ezeknek az értékeknek az alapján hozom meg. Cselekvéseim a tisztességen alapulnak.
Nem az érzelmekre vagy a körülményekre reagálok. Proaktív vagyok, és azok az értékeim vezérelnek, amelyeket pontosan tudatosítottam magamban. "

he.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr6416664728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása