Kirakós játék modell
2016. december 16. írta: Hajdú Éva

Kirakós játék modell



sotet.jpg

A világ különböző országaiban Japántól Norvégiáig felmerült a kérdés, hogyan akadályozhatnánk meg, hogy a gyerekek egymást gúnyolják, bántsák.

„A kapcsolattalanság problémája a tanulók társadalmi életének megkeserítőjévé vált.”

Egy Aronson nevű szociálpszichológusnak sokat köszönhetünk. Kitalálta a „kirakósjáték-osztály” modellt. (Ma vannak iskolák Magyarországon is, ahol így oktatnak, Főleg hátrányos helyzetű gyerekeket építenek fel, nem kérdés: eredményesen! )

Szóval: KIRAKÓSJÁTÉK-MODELL:

„Itt a gyerekek csoportokban dolgoznak egy adott feladaton, amiről azután számot kell adniuk. A puzzle-hez hasonlóan minden diák egy bizonyos altémának a szakértője. A szakértő diák ezt a részt dolgozza fel, miközben együttműködik más csoportok tagjaival. Aztán visszatér saját csapatához, és beszámol ismereteiről a többieknek.”
Voltak, akik csúfot űztek Carlosból, de itt rá voltak utalva az ő munkájára is. Amíg Carlos görcsölt miattuk, nehézkes volt az előadásmódja, alig volt képes átadni ismereteit a csoportnak. Ezért aztán, írja Goleman, mindenkinek rosszul sikerült a tesztje.
„Ettől kezdve inkább segítettek Carlosnak és bátorították. Minél több segítséget kapott, annál lazább lett, és annál érthetőbben kezdett beszélni. Előadásmódja javult, a csoporttagok is jobb szemmel néztek rá. Egyszer ezt írta levélben Aronson-nak: „Megszerettem a tanulást. Most a Harvard Egyetem Jogtudományi Karára készülök.”

Tanulság: A bántalmazás, szorongás kapcsolattá válhat a gyerekek között, ha megjelenik közöttük a KÖZÖS ÉRDEK!

Bárcsak sok döntéshozó és pedagógus hinne abban, hogy „A kapcsolattalanság problémája a tanulók társadalmi életének megkeserítőjévé vált.”, és bárcsak még többen hinnének abban, hogy egy közös érdek megteremtésével a feszültségről elterelhető a figyelem a közös munka, a közösségteremtés felé.
(Forrás: D. Goleman: Társas intelligencia)

1. Közös érdek kiválasztása.
2. Erre épülő közös munka. 
3. Közösségteremtés. 

Tegyük még hozzá a hitetlenkedőknek, hogy a hatvanas évek végén ezzel a modellel tudta az amerikai társadalom megvalósítani iszonyatos társadalmi támadások között a fekete és fehér gyerekek közös iskolába járását! Csak így ment nekik! Közös érdek, közös munka=közösség.

Csoportban dolgozni?
Hát egy házasság nem csapat?
A család nem csoport, ahol vagy összedolgozunk, vagy szétesünk?

Az eredmény
KÖZÖS CÉLOK +
KÖLCSÖNÖS ELŐNYÖK FELÉ TARTÓ +
TISZTELETTEL ÁTHATOTT TÁRGYALÁS KÉPESSÉGÉBEN REJLIK.”
(G. Kohlrieser)

 

 „A FEJLŐDÉS IZGALMAS (ÉS GYAKRAN FÁJDALMAS) ÉLMÉNY, DE SENKI HELYETT SEM FEJLŐDHET MÁSVALAKI.

A FEJLŐDÉS AKKOR KEZDŐDIK, AMIKOR MAGUNKTÓL TESSZÜK MEG AZ ELSŐ LÉPÉST, NEM PEDIG AZÉRT, MERT KÉNYSZERÍTENEK RÁ. ”
(E. Aronson)

 he.jpg

 Hajdú Éva 
life coach
párkapcsolati coach
családi meditátor
fejlesztő

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr4312051479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása