Érték? Rend? Értékrend?
2019. október 29. írta: Hajdú Éva

Érték? Rend? Értékrend?

 daisy-3396303_340.jpg

"AKI NEM TART SEHOVÁ, ODA IS JUT." 

Mi Érték számodra? Mi az első, ami beugrik?
A bankszámlád? A pénztárca? A státusz-szimbólumos autód? Mer hát, hogy lássák, milyen szép és nagy kocsid van. A szép házad? Ezek mind, mind fontosak. Mert lehetőség, mert a tiéd, mert Érték. Csak ez az anyagi értéked. 
Van az az érték, amire szerintem mindig keveset gondolunk, és ez a jellemünk értékei! 
Mik az Értékeid? Mi az Értékrended? Erre tudnál úgy frankón válaszolni?
Az életünk értelme a jellemünk fejlődése. Fejleszted? Ez a fejlődés az értékeink mentén történik.

A híres Dr. Stephen Covey írja, én tőle tanultam és terjesztem, hogy minden egyes döntésünk hátterében az Értékeink állnak. Covey ezt úgy tanítja, hogy mondatok formájában tudjunk erre válaszolni. Csak egy szó, az nem elég. Bátorság? Hűség? Ez mind Érték. De neked mit jelent? Ezért érdemes mondat formájában megélnünk.
Az Értékek életünk területein jelentkeznek. Ezért én így gyűjtöm össze magamnak:


Egyéni Értékeim: 
Minden körülmények között becsülöm magam. (Mert lábtörlőnek neveltek.)
Testi egészségem, lelki egészségem. 
Pontos vagyok (pontosság).
Nem iszok alkoholt.
Határozottan állok bele, összeszedetten egy feladatba.
Nem ítélkezem. Ne terjesztek rossz hírt rólad.
Nem visszaütök, amikor bántasz. Hanem határaimat képviselem: "Eddig jöhetsz közel hozzám, és ne tovább!"
SzERETEM MAGAM!! (Sztem nekem ez a LEGfontosabb, mert önpusztító típus vagyok. ) 
Belepakolom az életembe, amit csak tudok: véradás, börtönmisszió.
Nem félek! (Értékem itt a bátorság, mert nagyon gyáva ember vagyok) 
Párkapcsolati Értékeim: csak példák:
Együttműködök a férjemmel. (Érték: együttműködés)
Rendet tartok a lakásban.
Számíthat rám a férjem mindenben.
Minden nap szeretem a férjemet.
Hűséges vagyok hozzá. 
Munkahelyi Érték:
Elérhetőség: fontos, hogy a vezetőimnek elérhető legyek.
Amit megbeszélünk, azt teljes szívvel teljesítem. 

Gyermeknevelés:
Magamra figyelek, nem csak a gyerekemre. Értékem itt a példaadás. Azt veszem észre, hogy sok szülő annyira (nem) figyel a gyerekére sem, magára sem, hogy nem veszi észre, hogy mennyire rossz irányba programozza a gyerekét. Például  a játszótéren gyakran hallom, hogy oktatja a szülő az épp mászni le-föl igyekvő gyerekét, hogy "úgy nem lehet", " ne úgy csináld." Mérnem mondod, hogy akkor hogy lehet????????
Vagy: "úgy megy, mintha tudná hova menne": itt a gyerek nagy örömmel mászott fel a lépcsőn az állatkertben, hogy lássa a köv emeleten lévő állatokat. Szülő meg leszólja a gyereke örömét. Szóval figyelek arra, hogy épp mit közvetítek a gyerekem felé: szavakkal, viselkedéssel. Sztem ez nagyon fontos! Figyelek magamra! 

Minden egyes mondatnak van előélete az életedben. NAGYOn személyes mindet mondat, nagyon rólad szól! Gyűjtőmunka eredménye. Változhat. Finomítható.

Neked van Értékrended? És tudsz beszélni róla?
A párkapcsolati munkámban, mint coach ezeket az alapértékeket használom:

NAPI FELADATOK KIOSZTÁSA (Itt érték a Rend, a szabályok megtartása. Mert egy működő kapcsolatban vannak szabályok, amiket betartunk és nem betartatunk! )  
KOMMUNIKÁCIÓ. ITT ÉRTÉK A KAPCSOLAT FENNTARTÁSA A PÁRKAPCSOLATBAN. 
SZERETET. 
ELKÖTELEZŐDÉS. 
ÁLDOZATHOZATAL. 
Mert minden párkapcsolat szeretetkapcsolat, ahol biztos lehetsz benne, hogy elköteleződés nélkül fenntartani nem tudod és biztos, hogy áldozatot követel a részedről!

Ha számodra például fontos a pozitív hozzáállás az állandó rinyálás helyett, akkor ez a tulajdonság csak akkor fog az életedben fejlődni, ha megjelenik az értékeid, az egyéni szabályaid között. Ennél kevesebb nem elég! 


Minden döntés hátterében az értékek állnak. 
Hűtlenség? Őszintétlenség? Pontatlanság? Magyarázkodás? 
Ezek is értékek. 
Vajon milyen Értékrend szerint élsz? 
Neked már van ilyen listád? Tudatosítod az értékeidet?
Építem az jellememet?
Ez itt a kérdés. 
he.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr5915269592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása