Sorozat. 1. rész
2022. június 12. írta: Hajdú Éva

Sorozat. 1. rész

tools-864983_960_720.jpg

  1. ESZKÖZ 1.:

Nem elég hallgatni.
Nem elég megfigyelni.
A tettek vezetnek a magas rendű tudásra.
Jó hallgatni előadásokat.
Jó megfigyelni, megnézni másokat, folyamatokat.
Mindez nem elég.
Az igazi, élő tudás mind ezek egyéni megtapasztalásából származik.
Tapasztalás megszerzése.
Úgy, hogy elkezdem tenni, amit eddig hallgattam, és megfigyeltem.
Tenni.
Gyakorolni.

„Nem. Ne próbáld. Tedd, vagy ne tedd, de ne próbáld.” (Yoda)
„Ha vállalod a célt, vállalnod kell az utat is.” (Böjte Csaba)

Gyakorlás által szerzünk tapasztalatokat.
Tehát nincs vége, ha megteszek valamit.
Azt is feldolgozom.
Azzal is dolgom van.
Lépések vannak.
Ezért tanítom a gyerekemnek is, hogy, ha van egy célod, ami a tiéd, és erkölcsileg
is jó cél, akkor el fogod érni, ha teszel érte, ha eleget gyakorolod.

Nem kényelmes folyamat a fejlődés!
Viszont coach vagyok, coach aggyal.
Milyen a coach agya?
Mindig van a coach-nál egy eszköz, feladat, szerszám, vonalvezetés.
Ebben a sorozatban ilyen eszközöket fogok bemutatni.

A mai feladat, eszköz, amit használunk, az a Covey-féle döntés-feladat.
Amikor nem tudsz dönteni, amikor egy helyzetet jobban meg akarsz érteni, akkor használhatod ezt.
Négy kérdés mentén haladunk.
De.
Ez nem csak négy kérdés.
Hanem négy tulajdonság. Ilyen 4 tulajdonsága csak az embernek van.
Használjuk? Dehogy! Sem az állat, sem a növény nem rendelkezik ezzel a lehetőséggel!

ÖNTUDAT: Figyeld magad kívülről! Képes vagyok eltávolodni magamtól, kívülről vizsgálom magamat, gondolataimat, tetteimet, amikor a festménytől eltávolodok, akkor észre veszek részleteket, amiket közelről nem.

LELKIISMERET: Mi a jó szerintem? Mi a rossz? Mi a helyes? Mi a helytelen abban a helyzetben szerintem?

 

KÉPZELET: Lelki szemeimmel új lehetőségeket látok.

SZABAD AKARAT: Lehetőségünkben áll változtatni, választani.

Élethelyzetem: férjemmel pár hete feszültségben élünk, eltávolodtunk egymástól. Ő beszól keményen, én vissza. Falépítés folyik. Nem beszélünk egymással, szinte alig.

Öntudat: Megkeseredett embernek látom magam, könnyes szemekkel, sajnáltatom magam.
Lelkiismeret: Nem helyes számomra egyáltalán, hogy hagyom azt, hogy fal épül köztünk már egy hónapja. Ezt nem tartom helyes tettnek, hogy én ezt építem.

Képzelet: El tudom képzelni, hogy csak úgy odamegyek hozzá, megölelem, és elmondom neki, hogy sajnálom, hogy ha megint nehéz napod volt. Csak ezt azért nehéz meglépnem, mert agyvizem fent van az összezörrenés pillanatában rendesen.
El tudom még képzelni, hogy ha én vissza is vágtam, akkor benyomom a féket, és nem feszülök tovább, és utána megyek oda hozzá.

Szabad akarat: Eldöntöm, hogy minél hamarabb megnyugodjak, egyensúlyba hozzam magamat, ahogy szoktam mondani, és odamegyek hozzá. Tegnap sikerült is. Ma nem. De ma is odamegyek hozzá, és kezdem a békülést. Tegnap jól esett neki. Ma is így lesz. Mert biztos vagyok abban, hogy nem az a baj, hogy nem szeretjük egymást, hanem túl sok a terhünk, ami sztem a jövőben nem lesz kevesebb.
Döntésem, hogy összetartunk a nehéz időkben is. Most, hogy ezt leírtam, nagyobb esélyét látom annak, hogy legközelebb, ha megtörténik az összezörrenés, akkor egyensúlyba hozom magamat, és kezdem a békülést.

valentin-1306228_960_720.jpg

Másik helyzet: szeretek szaunázni. Végre eljutottam egybe. De egy fickónak be nem állt a szája. Úgy tudom, szaunában szabad csendben maradni. Aztán kijött ő is, a hölggyel, én is, és mentünk inni. Tusolás után. Nekem nem jött a víz. Azonnal mondta, hogy hogyan csináljam, melyik gombot nyomkodjam. Rá sem bírtam nézni.

Öntudat: Haragos embert látok magam előtt.
Lelkiismeret: nem tartom helyesnek, hogy embertársra rá sem bírtam nézni. Azzal idegesített fel, hogy nem bírta befogni.

Képzelet: talán mondhattam volna neki a szaunában, hogy legyen szíves kevesebbet beszélni, mert ez szauna, nem presszó. Csendben maradtam, legközelebb kinyithatom együttműködően a számat.

Szabad akarat: legközelebb, ha valaki felhúzza az agyamat, ott helyben kommunikálok, nem viszem magammal a dühömet, magamban tartva, magamat tovább mérgezve.

Egyik csoporttag szerint olyan ez az eszköz, mint egy fésű: átfésüli a területet, és ez jó érzés.

„Nem. Ne próbáld. Tedd, vagy ne tedd, de ne próbáld.” (Yoda)
„Ha vállalod a célt, vállalnod kell az utat is.” (Böjte Csaba)
Ezek az eszközök célba érésünket segítik, és mentális egészségben tartanak.

Jó munkát, jó fejlődést kívánok!
he.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9017855577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása