Mentál Egs 3. rész
2022. december 01. írta: Hajdú Éva

Mentál Egs 3. rész

gift-444519_960_720.jpg

NEM VAGYOK RÁ KÉPES, DE AKKOR IS MEGCSINÁLOM.
Ez a személyiség fejlődése.
De hát hogyan fejlesszek valakit, ha nem gondolkodik fejlődésben? Nem is gondol rá?
A mentális egészség területén dolgozom. A mentális egészség fejlődést jelent. 
A fejlődés pedig rengeteg gyakorlást. Tanulással jár. 
Mentális betegségeknek a közelébe sem mehetek, nem érdekelnek a mentális betegségek.

A mentális egészség nem egy leharcolt nájlontáska, amit büntetlenül lóbálhatok, és amikor kilyukad, észre sem veszem. Pakolok bele tovább, csakhogy minden kiesik belőle.
A mentális egészség egy szerszámosláda. Tele eszközökkel. Az eszközeimmel.
Amiket én szereztem meg magamnak. Nem maguktól másztak bele. 
Azt szeretném ezzel érzékeltetni, hogy az elméletet könnyen belepakolja az ember. A tasiba.
Szöveghegyeket olvasunk el. Hiányzik a gyakorlat!
A mentális egészség nem csak elmélet, hanem gyakorlat is. Teszem is. Élem is!

A mentál egészség területek, amiket ebben a sorozatban felsorolok: FŐLEG  a gyakorlatról szólnak.
Pontokba szedek mindent, hogy lépjük a lépéseket. Itt a duma nem elé. Sem az ígéretek. Itt a tettek beszélnek.

A magány, a depresszió, a stressz a legnagyobb probléma?
Súlyos a helyzet? Nem mondod!!
A Covid a legnagyobb probléma?
Nem inkább az, ha felkészületlenül ér?
A mentális egészség olyan, mint a testi egészség.
Naponta teszek érte.
Ha nem, jönnek a betegségek!
Ha megkérdezek valakit, "mit teszel naponta a lelki egészségedért?", kiröhögne. Kínai.
A gyermek pszichiátriák megteltek? A mentálisan beteg gyerekek száma nő? A család halott? Nő a családon belüli erőszak? Nő a szeretteink bántalmazása? Az emberek mentális egészség tudása egyenlő a nullával?
Szép munka!

Nem az a legnagyobb baj, ha nem gondolkodok fejlődésben? Hogy nincs szerszámosládám?

Nem az a FŐŐ, hogy jól érezzem magam folyton, hanem az, hogy: NEM VAGYOK RÁ KÉPES, DE AKKOR IS MEGCSINÁLOM.
Szokták kérdezni tőlem, hogy akkor a régi szokásaimtól megszabadulhatok?
Nem! Az agy nem felejt. DE! A rossz programjainkat felülírhatjuk egy jóval.
Ki-ki dönti el, melyik programot futtatja az életében. Munkás feladat!
Ez a Harcosok Klubja!

Tanmese szerint egy ember egyszer várt a megrendelt fára.
Nem jó neked ez a fa? - mutat szomszéd a sajátjára.
Nem –így a válasz. Házat akarok belőle építeni. Az alföldi, könnyen hozzáférhető fa gyorsan nő, de én a hegyekben nőtt fára várok. Ezeknek a fáknak a gyökerei mélyre érnek, erősek, mert lassan nőnek. Lassan fejlődnek. Én ilyen fából akarom építeni a házamat, mert ezek a fák sok nehézséget túlélnek, lassan nőnek, gyökereik erősek!
A mentális egészségépítés ilyen.
Lassú, erős, nehézséget túlélő.

A mentális egészség területei:
Konkrétan.
7-8 év összegyűlt munkatapasztalata mindez.
Ha gondolod, tarts velem.

3. rész.
A 3. részben két területet vizsgálunk:
ÉRTÉKESSÉGTUDAT és a SZERETETMINTA

spruce-5805962_960_720.jpg

Szeretetminta:
Neked mi a szeretet?
Hogyan szeretsz?
Téged hogyan szabad szeretni?
A szüleid milyen mintát mutattak: mi a szeretet? (múlt)
Most te hogyan szeretsz? (jelen)
Mit tartasz meg a szüleid mintájából?
Mit nem érdemes megtartanod a szüleid szeretetmintájából?
Tudsz beszélni a szeretetmintádról?
És itt kiderül, hogy az ember sokszor maga megy megszokott napi pofonadagjáért, mert neki az a szeretet, ha rendszeresen botozzák, verik, és megpofozzák. Neki ez a szeretetmintája!

Mi az a szeretet?
A gyerekem szokta mondogatni, hogy nem szeretlek. Máskor meg azt mondja, szeretlek, imádlak anya.
Valami nem úgy alakul, ahogy gondolja, azt mondja, nem szeretlek anya. Apát sem szeretem.
Ilyen gyerek szinten van szerintem a legtöbb fel nem nőtt felnőtt SZERETETMINTÁJA.
Ha tetszik szeretlek, ha valami nem tetszik, nem szeretlek!
Ha olyan vagy, amilyennek én akarlak, akkor szeretlek. 
Ha azt csinálod, amit akarok, akkor szeretlek.
Ha azt mondod, amit hallani akarok, akkor szeretlek. 
Ha nem, akkor nem szeretlek. 
Mint a gyerekek. 
De egy házasságban, párkapcsolatban ez elég?
EGÉSZSÉGES SZERETETMINTA nélkül lehetetlen elköteleződni, lehetetlen áldozatot hozni.
Ezért kérdezem: te hogyan szeretsz? Mit jelent számodra a szeretet? És mit NEM jelent?

A férjem velem él 22 éve. Nem elválós típus. Ez a szerencsém, szerintem.
Ha megkérdezed, csipőből tudna mondani 10 mondatot, hogy mit nem szeret bennem.
Én is tudnék 10 példát mondani.
Sok mindent utálunk egymásban, de attól még szeretjük egymást.
Akkor meg mi tart össze 22 éve?
Egyetlen válaszom van erre.
A szeretet.
Mert majdnem minden nap, szóval rendszeresen tudunk egymásnak adni és egymástól fogadni szeretetet.
Mi tart össze 22 éve?
A sok szeretet-megtapasztalás egymástól!

Tudod mi a töltöttkáposzta szeretet?
Szeretem a töltött káposztát.
Mondhatom ezt akkor is, ha már évek óta nem ettem?
Mondhatom vagy nem mondhatom?
Szerintem mondhatom!
Ha évek óta nem kóstoltam töltött káposztát, attól még szeretem!
DE!
Mondhatom, hogy szeretlek, ha nem adok neked szeretetet, és nem tudom Fogadni a szeretetedet?
Az emberi szeretet nem töltöttkáposzta szeretet!
A szeretet attól szeretet, hogy tesszük.
Tűz, mely kialszik, ha nem éltetjük.
Sokan azt hiszik, hogy a tűz él magától is a kapcsolatukban!
Nagy tévedés!
Ha nem szeretek tettekben, az a két ember eltávolodásához fog vezetni.
A szeretet tettekben él.

A párkapcsolatokban három fő érték van, ezzel szoktam dolgozni:
SZERETET;
ELKÖTELEZŐDÉS;
ÁDLOZATHOZATAL.
Tudsz beszélni arról, hogy a kapcsolatodban hogyan szereted a társadat?
Mit jelent számodra az Elköteleződés a kapcsolatodban?
És milyen áldozatot hozol a kapcsolatodért?
Mert minden kapcsolatban bizony meghozunk áldozatot is a kapcsolatunkért.
Amikor megkérdezem az embereket, mit jelent az  , hogy elköteleződés?
Nem nagyon tudnak rá válaszolni.
Főleg beszélni nem tudnak arról, hogy ők miként köteleződtek el a kapcsolatukban.
Hiszen ők csak látogatók, betolakodók, átmeneti résztvevők a házasságukban. 
Lehetek a házasságomban betolakodó? Látogató? Átmeneti résztvevő?

A szeretet egy kutatás szerint (Barbara Fredrickson, 2011) POZITÍV REZONANCIA.
Szóval valami jó cucc lehet.

Gyerekem egyik nap mondja, hogy ma nagyon szeretett iskolában lenni.
Máskor meg azt mondja, nagyon rossz volt ma az iskolában!
Akkor most mi van?
Egyik nap szeretem az iskolát, másik nap nem?
Akkor az iskola jó? Vagy nem jó?
Akkor most szeret iskolába járni vagy sem?
Hát, tegnap kapott ajiba egy tollat egyik osztálytársától, tegnap szeretett suliba járni, na:)

A Mikulás idén Mazerátit hoz ajándékba apának.
Mit hozzon apa neked a Mikulás? -kérdezi a gyerek.
Apa leharcolva átkiált a másik szobába: Mazerátit!
Mi az a mazeráti apa! -kérdez vissza.
Egy jobb autó, mint ami nekem van! -így apa.
Jó apa,megbeszélem a Mikulással, írok neki!  -így a gyerek.
Szóval várjuk a Mazerátit.
És ha esetleg, teljesen véletlenül nem hoz a Mikulás mazerátit?
Akkor dögöljön meg a Mikulás?
Neeeeeem!
Szeretettel várjuk jövőre is.

Neked mi a szeretet?
Hogyan szeretsz?
Téged hogyan szabad szeretni?
A szüleid milyen mintát mutattak: mi a szeretet? (múlt)
Most te hogyan szeretsz? (jelen)
Mit tartasz meg a szüleid mintájából?
Mit nem érdemes megtartanod a szüleid szeretetmintájából?
Tudsz beszélni a szeretetmintádról?
Mér?
Van, aki állandó szeretőként éli az életét.
Ez is egy szeretetminta!

Tudsz beszélni a szeretetmintádról? 
Mér?
Van, aki csak tesz-tesz a családjáért. Köszönetet nem nagyon kap.
Észrevétlen résztvevő? Naponkénti Mikulás? 
Fontos kérdés!
Biztosan azt a szeretetmintát futtatod az életedben, amelyik - ahogy Neked jó?

gift-444519_960_720.jpg

ÉRTÉKESSÉGTUDAT:

Értékességtudatom megtartása:
Értékes vagyok!
"Az ember legnagyobb kincse önmaga." (Dr. S. Covey)


Értékes vagyok, ezért értékes embereket engedek közel magamhoz.
Értékes vagyok, ezért értékes céljaim vannak, és méltó módon küzdök a céljaimért.
Értékes vagyok, ezért önmagammal jól bánok. 

"Ezért kulcsfontosságú - különösen, amikor az ember még fiatal-, hogy olyanok vegyenek minket körül, akiknek a befolyása pozitív hatást gyakorol ránk, és akiket érdekel, hogy kialakítsuk erősségeinket és nem a gyengeségeinkbe igyekszik fojtani minket.
Ma már tudom mindezt. Bárcsak akkor tudtam volna!" 
(20. old, Ant Middleton, Utánam!)

 

A munkámban ennek hiányát abban látom, hogy az ember elfelejti magát tisztelni.
Van az a mondás, gondolat, hogy először magamat tiszteljem, aztán mások is fognak.
Nem fordítva!
Sokan megrekednek a kapcsolattalanság gödrében.
Hiányolják, hogy őket sokan nem tisztelik. Sok bántást kapnak kívülről, másoktól.
Ebbe tönkre mennek.
A sorrend fontos.
Először hozzak olyan döntéseket, amikkel önmagam felé tiszteletet adok.
Fogják ezt mások is látni, és tisztelnek majd.
Nem kell szólni nekik, hogy tiszteljenek. Maguktól is tisztelnek majd.

Ha megkérdezlek, mit válaszolnál erre?:
Mitől érzed magad értékesnek?
Fontos kérdés?

Mitől érzed magad értékesnek?
Én mit válaszolnék erre?

Jövőre, lehet mást mondanék.
De most ezt tudom válaszolni:

Attól érzem magam értékesnek, és erre gyakran gondolok, hogy 
értem a Nagyfőnök meghalt. A kereszten. Szóval nem vagyok egy gennyláda, 
ha már a Teremtő meghalt értem, hogy én élhessek. Ez nekem erős érvem az értékességemre.
A másik, hogy fontos szabályom, hogy beletegyem az életembe, amit tudok. Amit nem tudok, azzal
nem kínlódok, de amit hoz az élet, abban helyt szeretnék állni, belemenni a kihívásokba, bármilyen 
nehéz. És én ezt jól, sokszor rosszul, de teszem.
Hálás vagyok az egyéni eredményeimért: hogy 
lassan, de változok a gyermekem felé, a házasságomban, a munkámban is tudok szuper megbeszéléseket 
csinálni, látni, hogy fantasztikus eredményeket érnek el emberek, szóval merek változni, már nem kamuzok, mint a vízfolyás, szembenézek magammal is, a feladataimmal is, nem elmenekülök.
Ezért értékesnek érzem magam.

Értékességtudat!
Értékes vagy!
Mitől érzed magad értékesnek?

Milyen jó lenne ebben a tudatban élni minden nap, hogy értékes vagyok.
Akkor is, ha bántanak. 
Értékes vagyok, ezért felállok.

Akkor is, ha átnéznek rajtam. 
Akkor is, ha újra megsebeznek.
Értékes vagyok, tehát teszek magamért!

Akkor is, ha hibázok.
Értékes vagyok, ezért kijavítom.

Értékes vagy!
Nem kéne elfelejteni.

Az ember legnagyobb kincse?
Egy mazeráti!
Ja nem.

"Az ember legnagyobb kincse önmaga." (Dr. S. Covey)

he.jpg

Hajdú Éva
családi mediátor
life coach
párkapcsolati coach
CSALÁDI ÜGYEK

 


 

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr5117992016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása