Mentál Egs 4. rész
2022. december 04. írta: Hajdú Éva

Mentál Egs 4. rész

gift-444519_960_720.jpg

NEM VAGYOK RÁ KÉPES, DE AKKOR IS MEGCSINÁLOM.
Ez a személyiség fejlődése.
De hát hogyan fejlesszek valakit, ha nem gondolkodik fejlődésben? Nem is gondol rá?
A mentális egészség területén dolgozom. A mentális egészség fejlődést jelent. 
A fejlődés pedig rengeteg gyakorlást. Tanulással jár. 
Mentális betegségeknek a közelébe sem mehetek, nem érdekelnek a mentális betegségek.

A mentális egészség nem egy leharcolt nájlontáska, amit büntetlenül lóbálhatok, és amikor kilyukad, észre sem veszem. Pakolok bele tovább, csakhogy minden kiesik belőle.
A mentális egészség egy szerszámosláda. Tele eszközökkel. Az eszközeimmel.
Amiket én szereztem meg magamnak. Nem maguktól másztak bele. 
Azt szeretném ezzel érzékeltetni, hogy az elméletet könnyen belepakolja az ember. A tasiba.
Szöveghegyeket olvasunk el. Hiányzik a gyakorlat!
A mentális egészség nem csak elmélet, hanem gyakorlat is. Teszem is. Élem is!

A mentál egészség területek, amiket ebben a sorozatban felsorolok: FŐLEG  a gyakorlatról szólnak.
Pontokba szedek mindent, hogy lépjük a lépéseket. Itt a duma nem elé. Sem az ígéretek. Itt a tettek beszélnek.

A magány, a depresszió, a stressz a legnagyobb probléma?
Súlyos a helyzet? Nem mondod!!
A Covid a legnagyobb probléma?
Nem inkább az, ha felkészületlenül ér?
A mentális egészség olyan, mint a testi egészség.
Naponta teszek érte.
Ha nem, jönnek a betegségek!
Ha megkérdezek valakit, "mit teszel naponta a lelki egészségedért?", kiröhögne. Kínai.
A gyermek pszichiátriák megteltek? A mentálisan beteg gyerekek száma nő? A család halott? Nő a családon belüli erőszak? Nő a szeretteink bántalmazása? Az emberek mentális egészség tudása egyenlő a nullával?
Szép munka!

Nem az a legnagyobb baj, ha nem gondolkodok fejlődésben? Hogy nincs szerszámosládám?

Nem az a FŐŐ, hogy jól érezzem magam folyton, hanem az, hogy: NEM VAGYOK RÁ KÉPES, DE AKKOR IS MEGCSINÁLOM.
Szokták kérdezni tőlem, hogy akkor a régi szokásaimtól megszabadulhatok?
Nem! Az agy nem felejt. DE! A rossz programjainkat felülírhatjuk egy jóval.
Ki-ki dönti el, melyik programot futtatja az életében. Munkás feladat!
Ez a Harcosok Klubja!

Tanmese szerint egy ember egyszer várt a megrendelt fára.
Nem jó neked ez a fa? - mutat szomszéd a sajátjára.
Nem –így a válasz. Házat akarok belőle építeni. Az alföldi, könnyen hozzáférhető fa gyorsan nő, de én a hegyekben nőtt fára várok. Ezeknek a fáknak a gyökerei mélyre érnek, erősek, mert lassan nőnek. Lassan fejlődnek. Én ilyen fából akarom építeni a házamat, mert ezek a fák sok nehézséget túlélnek, lassan nőnek, gyökereik erősek!
A mentális egészségépítés ilyen.
Lassú, erős, nehézséget túlélő.

A mentális egészség területei:
Konkrétan.
7-8 év összegyűlt munkatapasztalata mindez.
Ha gondolod, tarts velem.

4. rész.
PROAKTIVITÁS

Proaktivitás:
A legfontosabb emberi szokás.
Minden élethelyzetben lehetek proaktív.

Proaktiv vagyok, amikor megígéred, hogy felhívsz, és várom a hívásodat, és te nem hívsz.
Megbeszélem magammal, hogy várok még egy napot, hátha hívsz, és ha nem, akkor én hívlak téged.
És megkérdezem türelmesen, hogy ígérted, hogy hívsz, ez elmaradt, beszélhetünk-e az adatokról, amiket ígértél nekem? 
Ekkor vagyok proaktív. Nem szidlak agyon, hogy nem igaz, miért nem hívsz, hanem megnézem, én mit tehetek bele a helyzetbe!

Proaktív vagyok, amikor mesélte valaki, hogy ebédelni jár oda, ahova a volt férje is. Ez őt nagyon zavarja.
Mit tegyek?-kérdezi. Miért nem jársz egy másik ebédlő -helyre, ami neked testszik, de nem találkozol ott a férjeddel? - kérdeztem tőle.
Neki ez nem jutott eszébe. Nem volt proaktív.
Nem tudom, érzed -e a különbséget?

A proaktív gondolkodásmód teszi lehetővé, hogy a negatív oldalról átmenjünk a pozitívra.
A negatív oldalon a „mit NEM tudok megtenni” üzemmódban vagyok: Nem vagyok rá képes!
A pozitív oldalon a „mit tudok megtenni” üzemmódban vagyok: Képes vagyok rá!
A negatív oldalon tehetetlennek érzem magam, és azt gondolom, hogy soha nem érem el a célomat.
A pozitív oldalon: „MINDIG VAN VÁLASZTÁSOM.”

9839743_c395f3b81d26c8afbe564ac8077a9cf8_wm.jpg
Mindig van választásom!
A Rettenthetetlen című filmben Mel Gibson alakítja a szabadsághőst William Wallace-t.
A végén elfogja az ellenség és kivégzik. A filmben levágják a fejét.
Keze összekötve hátul. Térdel. Nyaka egy fatörzsön. 
Mit tesz a proaktív Mel Gibson - William Wallace?
Elordítja magát: SZABADSÁG!
Térdel, kéz összekötve hátul, ő meg nem cicózik.
Elordítja magát. Szabadság!
Nekem ez egy óriási történet arról, hogy mindig van választás, itt a halálnemét választotta meg, 
aszonta, elkaptak, mégsem fogok gyáván meghalni, küzdök az utolsó pillanatig, majd én mondom meg, 
hogyan fogok meghalni! 
Ez egy történet a proaktivitásról!
A szakirodalom szerint a legfontosabb emberi szokás.

Covey azt írja még a proaktivitásról, hogy: „Van egy rés az inger és válasz között.”
Az engem kívülről ért hatásra-ingerre válaszolok. Hogyan válaszolok? Mit kezdek a réssel? A proaktív gondolkodásmód azt mondja, hogy „mindig van választásom.”
Elgondolkodtató. Számomra az is lehet egy választás, amikor Elfogadom, hogy semmit nem tehetek, és ebbe békével beleállok. Ez is lehet egy felelős választásom.
A proaktív ember képes hinni, tenni bármilyen kilátástalan helyzetben, hogy van egy választása. A proaktív ember valahogy megy mindig előre.
Használd az LK-dat – tanítja Covey.
LK
Leleményesség.
Kezdeményezőkészség.
Egy szenvedős, negatív élethelyzetben Leleményesen Kezdeményezni?
Cselekedni vagy elszenvedni.
„A kezdeményező és a passzív emberek között ég és föld a különbség.”
(85.o. Covey, A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása)
he.jpg
Hajdú Éva
családi mediátor
life coach
párkapcsolati coach
CSALÁDI ÜGYEK

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr2017994326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása