Egészség
2022. december 16. írta: Hajdú Éva

Egészség

start-2465624_960_720.jpg

Van egy film a Netflixen.
Címe: A Phil-Stutz módszer.
Jonah Hill amerikai színész készítette a filmet terapeutájáról.
Már javasoltam pár ismerősömnek megtekintésre a filmet.
Remélem, sokáig elérhető lesz a Netflixen.
Ha valami igazán értékes a Netflixen, akkor ez a film az. Szerintem.

Phil Stutz régi mester, 74 éves. És másként dolgozik, mint a szokásos.
Elmondja a filmben, amit én is el szoktam mondani az ügyfeleimnek, és ez
nagy öröm, mély érintés az elmémben, lelkemben:
Elmondja, ahogy én is dolgozom; hogy a megbeszélés nem arról szól, hogy
az ember elmegy, mesél a bajáról, a másik meg hallgatja. Már az első alkalmon
az ügyfél tudást, felismerést visz magával. MIÉRT? Mert szenved! Méghozzá nagyon.
A vezetőimnek a munkahelyen én is pont ezt mondtam el: Fontos, hogy amikor először találkozok
valakivel, történjen meg egy mély vágás, fogjuk azt a baltát, emeljük magasra, és csapjunk
egy nagyot, szedjük darabokra. Történjen felismerés. Hogy ne szenvedjen tovább ennyire!
ÉLJE MEG emberem, hogy TUD mit tenni!
Van LEHETŐSÉGE!
Hiszen eddig abban élt, hogy „nem érem el a célomat, tehetetlen vagyok!”
Én pedig felismerek olyan részeket ügyfelem történetéből, hogy pozitív visszajelzést adhatok neki. Empátiát adhatok neki. Az első megbeszélés során is.
Visszajelezhetem számára a valódi eredményeit, amiket ő már régen nem értékel eredményesnek!
Már az első alkalommal átül egy másik székbe: máshonnan képes ránézni a történetére.
Érzi, hogy képes oldani a problémáját! Hogy van Lehetősége! Van dolga! És akar is változni!
Az első megbeszélésen már rögzíteni tudjuk, pontosítjuk a célt, és megbeszéljük az első lépést is. Emberem érzi, átéli, hogy van lehetősége, van dolga.

Phil Stutz beszélt még arról, amit én is alkalmazok: a megbeszélés végén összefoglalást adok, mi történt, mit tanult, mi a házifeladat. Ez fontos.
Ő is ad összefoglaló visszajelzést.
Elképesztő, milyen mély felismeréseket mondanak ilyenkor az emberek. Nem is sejthetem, hogy ez is ott van benne. Ez is megtörtént benne!
Tehát ügyfelem úgy megy el már az első alkalommal, hogy rommá dolgozta magát (én is), van tudása, van eszköze, van reménysége, kimegy az ajtón és tudja, mi a dolga, vállalása.
A reménysugár is remény?

280098882_3137116036561979_5913741871326359500_n.jpg


Phil Stutz eszközökről is beszél. Én is eszközökkel dolgozom. Be is mutatja eszközeit a filmben. Emberi, egyszerű eszközök. Nem újat mond. Nincs új a nap alatt. Nem hiszem el senkinek, hogy feltűnik valaki valahonnan, hogy ő az atyaúristen, megtalálta a szent grált, nála van a bölcsek köve. Létezik ilyen? Olyan van, hogy különböző irányzatok ugyan arról beszélnek, csak más szavakkal.

Phil Stutz is említi: nincs kemény távolságtartás. Nincs olyan, hogy magamról nem beszélhetek az ügyfelemnek. Szoktam saját történeteimet belevinni a megbeszélésbe, amikor ez megerősíti az embertársamat. El szoktam mondani, nem mindig, de gyakran, amikor erre szükség van, hogy 20 évig a szorongás betegségében szenvedtem, és ez soha nem múlik el. Ma is szorongok, csak már én irányítok. Látják az emberek, hogy van gyógyulás! Hogy lehetséges Fejlődni! Nem az van, hogy tökéletesen elmúlnak a sérüléseink. Nem! Ilyen nincs!


El szoktam mondani saját mintáimat. Ezek nagyon kemény történetek az életemből! Mert van olyan házifeladat, hogy következő alkalomra minimum két gyermekkori mintáját hozza ügyfelem. Megértik, mi ez. Ezek olyan programok, melyek bennünk futnak. KITÖRÖLHETETLENÜL BENNÜNK FUTÓ PROGRAMOK EZEK! Alapvető működésünket jelentik a hétköznapokban, amely programokat a párkapcsolatunkba is beleviszünk és ott is futtatjuk! Ezeket a nem jó, nem egészséges programjainkat felülírhatjuk egy pozitív, eredményes programmal. Új szokást, új hozzáállást tanulunk ilyenkor. Iszonyatos mély, nagy változás ez egy embernek. Nehéz, ezért is szokták kérdezni az emberek, hogy lehet változni ebből? Nézz akkor utána Carol Dweck kutatásainak, meg a józan paraszti eszednek, hogy szinte mindenből tud növekedni-fejlődni az ember, de ez hosszú és kemény munka! Ezért vagyunk a földön, hogy ezt a munkát elvégezzük az életünkben.
Hihetetlen, szinte mindenki megkérdezi, hogy ekkora változás, AZ A változás, amit rögzít ügyfelem magának egy megbeszélésben, az lehetséges?
Lehetséges.
Csak nem ingyen van.

Tudjuk azt, hogy egy párkapcsolat és gyermekvállalás a legnagyobb szopás a világon? Itt minden kiderül rólunk! A legmélyebb önismeret. A leghosszabb utazás.
Legszebb és legnehezebb munka a világon: családot építeni!
Mert arról szól, hogy folyamatosan miben változzak. Nincs mese. A legnagyobb rémálmod válik valóra egy párkapcsolatban és gyermeknevelésben. A legmélyebben benned lappangó programjaid-mintáid jönnek elő a párkapcsolat közben és a gyermeknevelés közben. Amiket legszívesebben soha a büdös életben nem akarsz látni! Amivel soha nem akarnál szembesülni. Mert annyira keményen igaz, rólad szól! Csak az jár szerencsével, aki hajlandó feltenni a kérdést újra és újra: Mit tegyek másként? Hogyan lehetek jobb? ÉS EZ MIÉRT FONTOS NEKEM?
AMIKOR nem a fájdalom számít, hanem a cél, az eredmény.
Az egész egy folyamatos folyamat!

Folyamat? Kapcsolatainkban folyamat?
Néha a gyerekem mérges rám. Rosszul ébred. Értem az okát, most nem fejtem ki, hogy miért, de amikor rosszul ébred, szinte kiabál velem, hogy anya menj el! Ölelem, kiabálja, hogy menjek el. Abbahagyom az ölelést. Kimegyek. Konyhába. Ahol még lát engem. Rá nézek. Ő rám. Aztán közelebb megyek. Ajtófélfáig. Idő múlik. Még közelebb. Ölelem. Anya menj el! Megint elmegyek. Finoman, idő múlásával megint vissza. Simogatom. Nem tol el. Megszólal. Anya szeretlek. Én meg nagyon szeretlek mondom, és köszönöm, hogy elmondtad.
Az egész egy folyamatos folyamat!
Hagyni, hogy megélje az érzését.
Csak ezután jön az EGYENSÚLY!
Nem lehet siettetni.

istockphoto-1267157670-170667a.jpg

Egy ember. Erőszakos társától költözik el, kisgyerekkel, hozza meg nem magától értetődő döntését. Megmutattam neki az ATTITŰD-eszközt. Megkérdeztem tőle, hogy a közös munkánk elején és most milyen az attitűdje?
Azt válaszolta, hogy amikor elkezdtünk dolgozni, biztos volt abban, hogy majd én megmondom neki, hogy NE váljon el, és ebben fogom őt támogatni. Elmondta, hogy semmit nem döntöttem helyette. Neki kellett meghoznia a döntést. Meghozta, és ezzel mentünk tovább. Ez az ember azt mondta, zseni vagyok. Mert NÉGY megbeszélés elég volt ahhoz, hogy kilépjen egy életveszélyes helyzetből, és kivitelezze lelkileg azt, amire kevesen képesek! PONTOS ÉS HATÉKONY BEAVATKOZÁS TÖRTÉNT. Vagyis ESZKÖZÖK HASZNÁLATA, A MENTÁLIS EGÉSZSÉGES FOLYAMATOS ÉPÍTÉSE, amiről Phil Stutz is mesél, és a coaching, amit én csinálok, nem egy hosszas terápia! Rövid és hatékony munka. Hatalmas erejű beavatkozás az ember ügyébe! Tudom, nem én vagyok zseni, hanem az a rövid távú, de rengeteg munkával járó közös munka, A COACHING, amire ma szüksége van az embereknek!

Az a véleményem, hogy ilyen rövid (3-4 alkalmas), mégis nagy erejű megbeszélésekre akkor képes egy szakember, ha két dolgot fel tud mutatni: HITELES (mert van szenvedéstörténete, nem lájtos, hanem megjárta a poklait, megtanult szenvedni), és MÉLY TUDÁSA VAN.
(Így képes rövid idő alatt pontos összefüggéseket mutatni emberének.)

A 3-4 megbeszélés arról is szól, hogy utána és közben is ott vagyunk egymásnak. Ügyfelem kérdezhet, adhatok még neki munkát. Hiszen amikor eljön hozzám valaki, akkor kezdi el (!) a mentális egészségét építeni, gondozni! Addig nem igen tette! Ez akkora változás egy embernek, hogy lehetetlen egyedül tovább mennie, ott vagyunk egymásnak!
Azt is mondta valaki, egy ilyen folyamat végén, hogy megváltoztattam az életét. Mert eddig Nem gondozta mentális egészségét. Nagy változásokra volt képes. Persze mondtam neki, hogy TE VÁLTOZTATTAD MEG AZ EGÉSZ ÉLETEDET, ÉS ÉN KÖSZÖNÖM, HOGY LÁTHATOM, RÉSZESE LEHETEK ENNEK A FOLYAMATNAK! Elvált 20 év után, 20 évvel küszködött, gyermekei középiskolások. És látja, mennyire nincs önbizalmuk. Most viszont segítheti gyermekeit, nekik adhatja tovább a lelki egészség EREJÉT!

Egy párral dolgoztam. Kisgyerekeik is vannak. Négy megbeszélésünk volt. Nagy csaták voltak. Az egyik fél alig jött el, de ott volt. A nagy csaták alatt azt értem, hogy iszonyat nehéz dolgokat mondok ki. Az eszközök segítségével ügyfelem magáról tesz felismeréseket, nem én minősítem őt! Ezért is Fontosak az eszközök!

TEhát iszonyat nehéz dolgokat mondok ki. Alázattal, tisztelettel. Igyekszem. De ki kell mondanom. Szembesítés. Tükör. Bele az arcába! Ez vagy te! Iszonyat kemény helyzetek!
Nekem is. Nekik is.
És bírják! Visszajönnek. Dolgozunk tovább. Tudjuk.  A tét nagy! A család sorsa!
A gyermekek jövője! Az egyén sorsa!

Egyenrangú felek vagyunk a munkában. Fbook ismerősök, megbeszélések után ölelkezések; tegeződés! Látom a fbookon, hogy a pár szép ruhában, szép helyen, szép fényképen. Gratulálok nekik, de szépek vagytok. Vissza ír: ezt neked köszönhetjük. Én meg vissza: Köszönöm, hogy tudhatom, hogy munkánknak van eredménye, a győzelem a tiétek, a ti munkátok, én meg végtelenül hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk!
Ekkora győzelmek!
Amikor minden elveszettnek látszott!
Soha nem könnyű!
Fejlődés!


Coach vagyok, párokkal, megrendítő családi történetekkel foglalkozok.
Betegségekkel nem foglalkozhatok. Soha nem is akartam.
Viszont mentális egészséggel foglalkozom!
És ez fontos nekem. A szakma büszke lehet? Na persze! Beismeri, hogy nem tudta eddig építeni az emberek mentális egészségét? Nem fogja elismerni. Nem is ez a fontos!
A lelki szakemberek mostanában mondogatják, médiában, hogy igen, a mentális egészsége nem jó az embereknek. Na és mit tettek érte? A gyermek pszichiátriák tele, a család halott. Micsoda eredmény. Az emberek tudása mentális egészség tekintetében nulla. A társadalom megtelt mentális hullákkal, érzelmi nullákkal. Azért beszélek erről, mert coach-ként ez az a terület, amivel foglalkozom. Az emberek rendszert kapnak. Mert a mentális egészség egy egész rendszer.
Akkor fejlődhetek, ha egy ügyemet úgy oldom meg, hogy amit ott tanulok, bele tudom illeszteni egy rendszerbe. Mert a lelki egészség egy felépítmény!


Amikor valaki eljön hozzám, és nem akar, nem tud elindulni a tettek útján, eljön egy pillanat, amikor megbeszélem vele, hogy: itt a vége. Menjél pszichológushoz. Hozzám neked többet nem kell jönni! Nem vállalom a felelősséget! Meg kap mindent: időt, segítséget, mindent. Sokat. És nem indul el. Ekkor szoktam ezt mondani, hogy én kilépek a képből. Nekem nem az a dolgom, hogy teszteljelek: mennyi ideig bírod levegővel a szarkupacodban. Én nem erre vagyok! És erre szoktak jól reagálni. A legtöbben beindulnak, lassan, de elindulnak ekkor.
Tehát, ha nem tudsz, nem akarsz dolgozni a mentális egészséged rendszerén, nem dolgozhatunk együtt.

Anyagiak! Nem azért írok erről, mert megélek belőle. Ne aggódj!
De! Vajon ér-e a mentális egészséged, a családod, a te életed 3-4 megbeszélésnyi befektetést? Amivel el tudsz indulni a fejlődés útján? Nem hiszek az egy-két alkalmas megbeszélésekben. De 3-4 alkalomban már hiszek. Ezzel az ember el tud indulni a fejlődése útján. Tudod, kedves Olvasó? Nehéz érzés elmondani az embereknek, hogy egy út van, az Isten útja, a Fejlődés útja. De (SZINTE) senki nem tudja, hogy az élet a Fejlődésről szól. Eljönnek, és akkor szembesülnek az emberek azzal, hogy ő felelős! Magáért. Felelős a párkapcsolatáért. Felelős a gyerekéért. Hogy mindig van miben fejlődni, tanulni. Erre senki nem tanít meg minket. Hogy csak tanulás, fejlődés, gyakorlás, FOLYAMATOS VÁLTOZÁS, MUNKA  árán lehetünk egyre jobbak!

Nagyon rossz látni, hogy a nem-változás-életét éljük. Látok sok családot, ahol nincs beszélgetés, nincs kimondás, mert nem lehet. Gyerekek úgy nőnek fel, hogy a büdös életben nem látták egyszer sem otthon, hogy hogyan szeretik egymást? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz? Hogyan békülnek? Hogyan illesztjük egymást újra ÖSSZE? Hogyan beszélgetnek nehéz témákról is otthon? Egyszerűen nem látják. Akkor ők hogyan tegyék, ha nem láttak erre példát? Sok felnőtt van, akinek az idősebb szüleivel a kapcsolata csak eltávolodás. Élnek a szülők, de nem léteznek emberként egymásnak. Csak felszínes beszéd van. Mély beszélgetések nincsenek. Rengeteg felnőttnek ilyen  nem létező kapcsolata van a szüleivel. Ezt szörnyű látni. És nem merjük elhinni, hogy mindennek következménye van! Miféle következmény? A nem működő mintámat átadom a gyerekemnek, aki átadja az unokámnak, de az unoka egy még kevésbé működő mintát kap. Vagyis ez egy romló folyamat.

"Csak akkor haladhatunk, ha tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk,
tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk,
és megint csak tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk."
(Dr. S. Covey)

tools-864983_960_720.jpg

A szakirodalomnak hála, az ügyeknek hála összeállítottam a mentális egészség TERÜLETEIT.
Nem hiszek abban, hogy szikár rendszer, eszközök ismerete nélkül építhetjük a mentális egészségünket.
Ezek a mentális egészség területei, amivel dolgozunk minden nap.
Egész életünkben.
És ez a baj, hogy nem dolgozunk:


VANNAK BIZTOS BÁZISAID?

A 10 KOMMUNIKÁCIÓS FÓKUSZt használod?

A SZERETET MINTÁM ISMERETE. TANULOK SZERETNI?

VANNAK-E KONFLIKTUSKEZELŐ ESZKÖZEIM? ISMEREM EZEKET?

ÉRTÉKESSÉGTUDATOM. MINDEN NAP MEGÉLEM, HOGY ÉRTÉKES VAGYOK?: kit engedek közel magamhoz és miként reagálok az engem ért körülményekre?

NYOMON-KÖVETEM, HOGY FOLYAMATOSAN VÁLTOZIK A GONDOLKOZÁSOM-JELLEMEM-HIEDELMEIM? TUDOK BESZÉLNI ERRŐL A VÁLTOZÁSRÓL?

MIK A SZABÁLYAIM? AZ ÉRTÉKRENDEM? TUDOK ERRŐL BESZÉLNI? MILYEN SZABÁLYOK SZERINT ÉLEM AZ ÉLETEMET, mert ezek alapján HOZOM MEG A DÖNTÉSEIMET! A KÜLÖNBÖZŐ TERÜLETEKEIN: önmagam szabályai, család, párkapcsolati szabályaink, pénzzel kapcsolatos szabályaim, hit, barátok, javak, ellenség.
Kérdezz meg bárkit, szinte senki nem tud erre válaszolni: mik a szabályaid? A szabályaink, elveink szerint hozzuk meg a döntéseinket!

TUDOM-E , HOGY A LEGFONTOSABB emberi SZOKÁS A PROAKTIVITÁS? PROAKTÍV VAGYOK? Vagy Reaktív?

TUDOM-E , HOGY MINDEN NAP VAN DOLGOM AZ ERŐS ÖNBECSÜLÉSEM HÉT PILLÉRÉVEL? TUDOD, HOGY AZ ERŐS ÖNBECSÜLÉS A HATÁROZOTTSÁGGAL KEZDŐDIK? A legtöbb ember sztem határozatlan egész életében. Nem tudja, honnan jön, és hová tart. Amikor a másikat akarom megváltoztatni, nem magamat, az is egy tipikus határozatlanság.

FELDOLGOZOM A NAPI HÜLYESÉGEKET?: TUDOK napi MENTÁLIS NAPLÓT KÉSZÍTENI MAGAMRÓL?

TUDOM MI AZ AZ ÉRZELMI INTIMITÁS? TUDOK MÉLY, ŐSZINTE, BESZÉLGETÉSEKET A TÁRSAMMAL KÖZÖSEN BESZÉLGETNI?

TUDSZ PARADIGMÁT VÁLTANI? NÉZŐPONTOT?

ISMERED A GYERMEKKORI MINTÁIDAT, AMIK MA IS VEZÉRELNEK TÉGED?

TUDOD MI AZ A KÖTELÉKTEREMTÉS?
TUDOD, HOGY A KÖTELÉKTEREMTÉS MÉREGTELENÍTI A KONFLIKTUSHELYZETET? TUDOD, HOGY MINDEN HELYZETBEN VAN KÖTELÉK EMBER ÉS EMBER KÖZÖTT? AKKOR IS, HA NEM ISMERED A MÁSIKAT? ÉS AKKOR IS, HA NEM SZIMPATIKUS? Tudod, hogy mindig van lehetősége kötelékteremtésre két ember között?

Hányszor hallom, hogy milyen rossz állapotban vannak a fiatalok?
Tudjátok, hogy a legnagyobb problémája a fiataloknak a kapcsolattalanság?
Ki mutatja meg nekik? Hogy hogyan kell kapcsolódni?


„A STRESSZ ÉS ANNAK NEGATÍV HATÁSAI ELLEN A KAPCSOLATAINK KÉPEZIK A LEGERŐSEBB VÉDELMET.” (Kohlrieser)

„Az élet a haladásról szól.” (Phil Stutz)

he.jpgHajdú Éva
life coach
családi meditor
párkapcsolati coach
CSALÁDI ÜGYEK

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr7918003410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása