266-odik: a feszültség
2021. november 18. írta: Hajdú Éva

266-odik: a feszültség

 texture-3319946_960_720.jpg

Sokszor majdnem feladtam. 
2016-ban kezdtem. 
Írni ezt a blogot.
Jó sok rosszat írtam. 
Aztán sokkal később.
Jobbakat is. 

Jobb?
Jobb, mert rövidebb.
Jobb, mert érthetőbb.
Jobb, mert pontosabb. 

Bevallom, ez az idézet vitt előre. 
Szó szerint idézni nem tudom. 
De a gondolat bennem van:
Az erős, a céltudatos ember mindig eggyel többször áll fel, mint ahányszor elesett. 
Simogat a gondolat. 

Nem szégyen elesni. 
És. 
Méltóság felállni. 

Aztán.
Menni. 
Hát én mentem.
Máig.
2021-ig.

A 266-odik bejegyzés szóljon a KEDVENC, FONTOS, EMBERI, és szerintem egy ELTEMETETT TÉMÁRÓL.
Ez nem más. 
Mint. 
Az emberi kapcsolódás művészete. 
A konfliktusaink kommunikálása. 
Ijesztő a számomra. 
Hogy minden embernek minden nap vannak konfliktusai. 
Amiket kénytelenek vagyunk szóval vagy szó nélkül kommunikálni. 
És kétségbeejtő a számomra, hogy sok embertársamnak NINCS megoldása, hogyan csinálja.
Sokan mondták már nekem, hogy "konfliktuskerülő vagyok." 
Talán nem az vagy.
Hanem bizonytalan, határozatlan, nem tudod, hogyan menj bele-légy benne egy ilyen kényelmetlen helyzetben

Sokat használom ezeket az eszközöket a munkámban. 
Sokat használom, mert sokan nem tudják. 

Első eszköz: (G. Kohlrieser nyomán):
A) Mutassunk tiszteletet.
B) Törekedjünk nyertes-nyertes megoldásra; együttműködő megoldásra.
C) Időzítsünk, adjunk türelmet. (Egy ügyfelem mesélte, hogy reggel, amikor a csipáktól nem látott, a felesége rárontott, igaz, nem először beszéltek már erről, hogy hogyan és mennyiből újítsák fel a konyhát. Feleség próbálkozása nem jött be. Tehát időzítés és türelem. 
D) Kerüljük a "harcot" a partnerünkkel. 

board-1273117_960_720.jpg

Második eszköz: (G. Kohlrieser nyomán)
A) Én is oké vagyok, te is oké vagy. Ezt Kohlrieser Eric Berne-től veszi. Félreértés ne essék! Világszínvonalú legnagyobbaktól idézek! Szóval. Én is oké vagyok, és te is. Én is emberből vagyok, meg te is. Nekem is lehetnek érzéseim, meg neked is. Te is elmondhatod, meg én is. Ez az első lépés 3 dologról szól: TISZTELET, EGYÜTTMŰKÖDŐ KOMMUNIKÁCIÓ, ÉS POZITÍV VISZONYULÁS. Ha értjük még ezeket a szavakat. 

B) Különválasztom a problémát az embertől. Mert egyébként felnagyítom! Démonizálom a másikat. A problémával azonosítom a másikat. Nem a problémára fókuszálok ilyenkor, hanem a másikat szidom csupán. Ezzel szoktuk kezdeni az ölést. Amikor tárgyiasítom a másikat. Amikor az az ember már nem Ő. Hanem az! Nem ember, hanem csak egy tárgy!
C) Előzékenység! Mondd! Hallgatlak! Először nyugodtan mondd el te! Aztán majd én.
Adok szót Neked. Kinyitom az ajtót előtted, ahogy E. Aronson írja. Nem! Nem becsapom az ajtót a pofád előtt. Neeeeem. Kinyitom. Előzékenység. Kedves példám, amikor egy vezető a beosztottjának meghallgatja a problémáit, amit már úgy is ismert, de újra meghallgatja, és utána mond rá nemet. Utána közli vele, hogy ebben nem tudja támogatni a beosztottját. Nem elküldi a pcsba, hanem ad neki időt, türelmet, szférát, széket! Leülteti. És figyel rá. Empátia! 
"A KONFLIKTUSKEZELÉS VELEJE AZ ENGEDMÉNYTÉTEL MŰVÉSZETÉBEN REJLIK." (G. Kohlrieser, Túszok a tárgyalóasztalnál)

Vannak kutatások, amik arról szólnak, hogy amikor ÍGY kap nemet egy ember, egy beosztott, ezt mégis (!) POZITÍVan éli meg, magát, és a helyzetet is! Elgondolkodtató???????????????


D) Nincs kirohanás. 
Amikor a feszültség nő, nem elrohanok a szobából. Ahogy én szoktam. Hanem jelen maradok, és nehéz, de fókuszálok a megoldandó feladatra. Nem hagyom, hogy elveszítsem a fókuszt!

board-1273117_960_720.jpg

Utolsó, 3. eszköz. Ezt én raktam össze a szakirodalom és a gyakorlatom nyomán:
Beszélek róla (!) + Őszintén (!)+ Együttműködés szándékával (!)


A) BESZÉLEK RÓLA:
Nem!  Nem! Ilyenkor még nem szólalok meg. Eldöntöm, hogy beleállok a konfliktusba. Hogy beszélek róla! Nem ordítok. Vagy. Nem a szőnyeg alá söpröm. Hanem beszélek róla. HATÁROZOTTAN-MAGABIZTOSAN BELEÁLLOK A FELADATBA! Kutya nehéz ám ez! Dehát ettől erős az önbecsülésem!
B) ŐSZINTÉN beszélek róla. Ez játszmamentes terület. Itt nincs sárdobálás! Nem téged kritizállak, hanem a magam nevében beszélek. Ez a híres ÉN-ÜZENET. EZ RÓLAM SZÓL! 
TÉME modell:
Tények: Azt gondolom, hogy itt állok egyedül, téged vártalak.
Érzések: Azt érzem, hogy majd felrobbanok. 
Megoldás: Legközelebb javaslom, hogy 1 órával a megbeszélt időpont előtt hívj fel, hogy jó-e a találkozó!
Előnyök: Azért javaslom ezt a megoldást, mert én sem robbanok fel, és nem leszek rosszul a stressztől, és nem vész el ennyi idő a napomból. Szólok előre, hogy ha nem érkezel időben legközelebb, max 5 percet várok, aztán lépek. 

C) EGYÜTTMŰKÖDÉS SZÁNDÉKÁVAL= 1:5 és NY-NY
A házaspárokkal itt a J. Gottman-féle mágikus arányt szoktuk megbeszélni. 1 aránylik az 5-höz!
Amikor egy  kritikát mondok a fentiek szerint a másiknak, mondok kábé 5-ször annyi pozitív megjegyzést is. Ez lehet a testbeszédem, lehet egy simogatás, egy szerető mosoly is. Ez az arány a párkapcsolatra igaz. Egyéb kapcsolatokban elég a  Losada-effektus: egy aránylik a 3-hoz. Na? Mennyire vagy pozitív?

És itt szoktuk megbeszélni a házaspárokkal azt is, hogy mit jelent nyertes-nyertesre kihozni egy kva konfliktushelyzetet!
Mert lehet. 

Igaz történet:
Józsi! Már megint úgy beszélsz velem, mint apád az anyáddal. Ettől szemétrakásnak érzem magamat! 
Tudod, ez nekem nagyon fáj. Nem vagyok lábtörlő. Nem hallgatok, ahogy anyád hallgatja ezt 100 éve apádtól.
Kérlek, ezt ne felejtsük el. Igyekszem nyugodt maradni, és nem elrohanni. Tudod, ilyenkor nem akarom elfelejteni, hogy mennyire jó férjem vagy, és még egy ilyen gondoskodó apuka, mint Te, hát nincs sok, ahogy Te figyelsz a kislányodra! Kérlek, haldd meg, ami fáj! 

Vajon ebben a megszólalásban benne van a Tisztelet?
Az együttműködésre törekvés?
A türelem?
A harc kerülése?

Vagy lehetne úgy is, hogy: "Egy rohadt tróger vagy! Hogy tudsz így megalázni! Rohadj meg!"
Vajon eben a megszólalásban benne van?
A tisztelet?
A türelem?
A harc kerülése?
A pozitív viszonyulás?
Az együttműködő kommunikáció?

Mindeközben. 
A gyűlölet felőröl minket. 
Az egész világot. 
A kapcsolatainkat. 
A közösségeinket. 
Szét-elválaszt. 
Kötelékeink szétszakadnak. 
És nincs, aki összekösse, ami elszakad.
Pedig lehetséges. 
Pedig lehet. 
Pedig működik!

rope-1149730_960_720.jpgTudod!
Tudod?
Ezeket az eszközöket lehet használni gyermekkel, vagy nem hivatalos, pld. szomszéddal való konfliktusban is. Használhatja beosztott. Használhatja vezető. Használhatja férj. Használhatja feleség. 
A legmélyebb önismereti forrás!

Hálás vagyok, hogy a 266-ik bejegyzés erről szól.
Erről a nagy-nagy szükségünkről.
Kötődjünk jól.
Kapcsolódjunk együttműködően.
Mert ma. 
Erre van legnagyobb szükségünk. 
Otthon.

rope-1469244_960_720.jpg

Mert, hát.
Nem szégyen elesni. 
És.
Méltóság felállni. 

Ami engem illet. 
Haza megyek, és mindezt.
Gyakorlom tovább.
Mert.
Megéri.
Mert.
Ez a fejlődés. 
Amíg élünk fejlődünk.
Amíg élünk alakítjuk-formáljuk a személyiségünket.
Én. Azt hiszem, hogy azért vagyok itt, ezen a rontott földön, 
hogy felelősséggel formáljam. Azt, Aki vagyok.
Te?
Ki vagy?
Na, és?
Fejlődsz?
Vagy te is?
Jegeled a párkapcsolati konfliktusaidat?
Igen, hozzám is eljutnak.
A sok éve jegelt konfliktusok. 
És ekkor elkezdünk dolgozni ezen. Nehéz és pozitív folyamat ez.
Sokan kiesnek.
De!
Vannak, akik nem adják fel.
Ők a nyertesek.

Nem szégyen elesni. 
És. 
Méltóság felállni. 

Köszönöm az olvasást és a figyelmedet! 
he.jpg
Hajdú Éva
családi mediátor
párkapcsolati coach
life coach

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9016758652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása