amikor az ellenség végül leteszi a fegyvert
2022. június 05. írta: Hajdú Éva

amikor az ellenség végül leteszi a fegyvert

 valentin-1306228_960_720.jpg

Mint coach, fő területeim a kommunikáció, konfliktuskezelés, kapcsolatok építése.
Ez a terület érdekel a legjobban.
Engem is érnek olyan helyzetek, amikor támadva érzem magam. 
Amikor nem értem ennek az okát.
Mert nem is beszéltem előzőleg az embertársammal, aki épp támad.
Mit tegyek ekkor?
Hogyan legyek eredményes?
A legfontosabb, hogy ezekben a helyzetekben nem akarom a tehetetlenségemet érezni, és visszaütni sem akarok.
A legfontosabb számomra, hogy te, bár bármit megtehetsz velem szemben, én akkor is jól akarok kijönni ebből a helyzetből! És visszaütök igen! De úgy, amire te nem is számítasz!

Kedvencem a híres NÉGY ÖNZŐ VÁLASZ!
Faggatózás. 
Minősítés.
Tanácsadás. 
Értékelés. 

Mondjuk a férj hazajön.
Már megint hol jártál? (faggatózás)
Hú de szarul nézel ki! (minősítés)
Jobb lenne, ha haza sem jöttél volna így. (tanácsadás)
Egy senki vagy! (értékelés)

Még sem a négy önző válasszal van a legnagyobb gond. 
Nem esik jól a férjemnek, amikor tanácsot adok neki, mert szüksége van rá?
Ne értékeljem a gyerekemet, amikor valami veszélyes dolgot kezd csinálni?
Ne faggassam a szeretteimet, amikor gondterhelt az arcuk?
Soha ne faggatózzak? Soha ne értékeljek? Soha ne adjak tanácsot?
Dehogynem!
Csakhogy tegyek ezek mellé még valamit, aztán a "négy önző válasz" már nem is lesz önző!

valentin-1306228_960_720.jpg

Mit tegyek mellé?
Ez nem más, mint a magabiztos kommunikáció ismérvei. 
De hát ez nem csak ez!
Hanem világlátás! Értékrend! Szóval valami nagyon személyes!
Én az alábbiakat gyűjtöttem össze az elmúlt évek alatt:

Tiszteletet  adok.

Együttműködésre törekszek. 

Türelmes vagyok, időzítek. 

Kerülöm a "harcot" a partneremmel.

Empatikus vagyok. 

Nem az észt osztom. 

Nem akarlak megváltoztatni. 

ÉN-üzenetet használok: nem téged kritizállak széjjel, hanem az ÉN érzéseimről-gondolataimról-megoldás-javaslatomról beszélek! Mert van!

Halálpontosan tudom, mit képviselek a helyzetben: határaimat képviselem előtted!(pld. olyan tiszteletlen volt vki egyszer, hogy a határaimat messzebb toltam, jeleztem, hogy engem végül is nem a hátsójából húzott ki!)

Odafigyelést ADOK neked (Ha akarnád sem tudnád nem észrevenni, hogy Figyelek Rád; jelen vagyok!)
Találok-adok nem egy (!) pozitív visszajelzést a számodra: pozitív érzelmű környezet fenntartása!

Figyelem! Ezeket a legnehezebb konfliktushelyzetekben is használjuk, vagy ezekben leginkább! 
Van mit gyakorolnom!
Iszonyat mély belső munka!
Hogy megy-e egy Isten nélkül?
Felsőbb segítség nélkül?
Nekem nem! 

Volt, hogy valaki egyszer csak, úgy felemelt hangom viselkedett velem. 
Abbahagyta a felemelt hangot.


Volt, aki hatalmát használva lekezelően bánt velem. 
Nem tudtam hova menni, vele együtt kellett lenni egy helyiségben: a fentiek szerint kommunikáltam vele: 2 hét alatt letette a fegyvert. Egyszer csak megszólított mosolyogva, és beszélgetni kezdtünk, inkább csevegni. Hatalmas életérzés volt!

Mert vannak még csodák.

Eszeveszettül nehéz tud ez lenni!
Mégis, amiért megírtam ezeket a sorokat, az az, hogy mindig megtapasztalom:
az engem támadó fél előbb-utóbb felhagy a támadásával. 
Abbamarad!
Leteszi a fegyvert!

Lehet, nem áll mellém. 
Lehet, nem leszek neki szimpatikus! 
De hát nem is ez a cél! 
A cél a gyűlölet abbahagyása. 

És ez az, ami mindig megtörténik velem az elmúlt években, amikor a fenti ismérveket szem előtt tartva reagáltam. 
Az illető az ellenségének nevezett ki, megtámadott, én pedig ezekkel az eszközökkel támadtam vissza, ő pedig leállt a támadásával. Előbb -utóbb. 

valentin-1306228_960_720.jpg

Oroszlánszelidítés?
Amikor az ellenség végül leteszi a fegyvert.
Hiszem, hogy felelősségem ezt tanítani, mutatni a gyerekemnek.

Tiszteletet  adok.
Együttműködésre törekszek. 
Türelmes vagyok, időzítek. 
Kerülöm a "harcot" a partneremmel.
Empatikus vagyok. 
Nem az észt osztom. 
Nem akarlak megváltoztatni. 
ÉN-üzenetet használok: nem téged kritizállak széjjel, hanem az ÉN érzéseimről-gondolataimról-megoldás-javaslatomról beszélek! Mert van!

Halálpontosan tudom, mit képviselek a helyzetben: határaimat képviselem előtted!
Odafigyelést ADOK neked. (Ha akarnád sem tudnád nem észrevenni, hogy Figyelek Rád; jelen vagyok!)
Találok-adok nem egy (!) pozitív visszajelzést a számodra: pozitív érzelmű környezet megteremtése!

10 szempont.
Amit gyakorolhatok.
Tapasztalatot szerezhetek! 
Amikor az ellenség újra és újra. 
Meghátrál. 
És eldobja a fegyvert!

"Nem az a fontos, hogy ki vagyok. Fontos az, hogy ki akarok lenni!
(Elliot Aronson) 
he.jpg

 



A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9617848541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása