Sorozat. 2. rész
2022. június 14. írta: Hajdú Éva

Sorozat. 2. rész

tools-864983_960_720.jpg

ESZKÖZ 2.:

Nem elég hallgatni.
Nem elég megfigyelni.
A tettek vezetnek a magas rendű tudásra.
Jó hallgatni előadásokat.
Jó megfigyelni, megnézni másokat, folyamatokat.
Mindez nem elég.
Az igazi, élő tudás mind ezek egyéni megtapasztalásából származik.
Tapasztalás megszerzése.
Úgy, hogy elkezdem tenni, amit eddig hallgattam, és megfigyeltem.
Tenni.
Gyakorolni.
"Először  tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk. Aztán újra tanulunk, vállalásokat teszünk és cselekszünk." (Dr. S. Covey)

„Nem. Ne próbáld. Tedd, vagy ne tedd, de ne próbáld.” (Yoda)
„Ha vállalod a célt, vállalnod kell az utat is.” (Böjte Csaba)
"Először  tanulunk, vállalásokat teszünk, és cselekszünk. Aztán újra tanulunk, vállalásokat teszünk és cselekszünk." (Dr. S. Covey)

Nem kényelmes folyamat ez.
Viszont coach vagyok, coach aggyal.
Milyen a coach agya?
Mindig van a coach-nál egy eszköz, feladat, szerszám, vonalvezetés.
Ebben a sorozatban ilyen eszközöket fogok bemutatni.

A mai feladat, eszköz, amit használunk, az az AUTONÓMIA MODELL. 
A tranzakcióanalízisből vesszük, megalkotója Papaux, 2009-ből:
Az önálló egyén, az autonóm ember rendelkezik a következő tulajdonságokkal:

JELENLÉT
FELELŐS
ENGEDÉLY
SEBEZHETŐSÉG
VÉDELEM
PROAKTÍV, AZAZ ASSZERTÍV

Hát ennyi.
Ez az eszköz is alkalmas helyzetelemzésre, döntéshozatalra. ÖNISMERETRE KISAPÁM! 

Élethelyzet:
5-6-7 évvel ezelőtt egy barátnőmnek elmondtam, hogy nem szeretnék vele tovább barátkozni. Az egészet kamunak éltem meg, kétféle út, kétféle gondolkodásmód. Lehet ez egy ismeretség, de barátság nem. Az ember gondolkodása folyamatosan változik. Elváltoztunk egymás mellett. 

JELENLÉT-emet így élem meg ebben a helyzetben:
1-2 hetet, már nem emlékszem pontosan, de nagyon készültem érzelmileg, hogy tényleg képes legyek neki elmondani, amit szeretnék. És amikor találkoztam vele, akkor biztos voltam benne, hogy bármit fog mondani, én tényleg végig csinálom, és elmondom neki, hogy nem szeretnék a barátja lenni. Én így tettem bele magamat a helyzetbe, jelen voltam, mert felkészültem. 

FELELŐSSÉGemet így élem meg a helyzetben:
Saját felelősségem az is, hogy kit engedek közel magamhoz. Aki nem őszinte a számomra, aki nem emel, azt az embert nem engem közel magamhoz, pláne nem lehet a barátom! 
Nem vagyok senkinél több. De hatással vagyunk egymásra. És saját felelősségemnek  élem meg, hogy ha valaki rossz hatással van rám, ott meghozok egy döntést, hogy ne legyen közel hozzám. Mi emberek befolyásoljuk egymást, hatunk egymásra. Lehet, tévedek, de Őt nem tartom őszintének, ezért rossz hatással van rám. Ezért felelős döntést hoztam: nem barátkozom vele. 

ENGEDÉLY-t adok magamnak, hogy megváltozzak, amiben szükségesnek vélem:
Engedélyt adok magamnak, hogy megvédjem magamat, és ezt gyakoroljam, ha szükségesnek vélem. Lábtörlőnek neveltek, akit el lehet taposni. Ez a történet számomra a kiállást is jelenti. Kiállni Magamért.

SEBEZHETŐSÉG-emet ebben a helyzetben abban élem át, hogy a hölgy nem ért egyet döntésemmel, nem érti egyáltalán, amit mondok neki. A meg nem értettségben élem át sebezhetőségemet. De nem kérdőjelezem meg a döntésemet. 

VÉDELEM. az autonóm ember meg tudja védeni magát, ha szükségét látja ennek. 
A volt barátnőm más úton kezdett el járni, mint én. Lehet, hogy tévedek, de ez az én véleményem, ezt én így látom. Elfogadom, hogy más-más székben ülünk, más-mást látunk. Az, hogy őszinte merek vele lenni, ezzel élem meg, hogy megvédem magamat ennek a kapcsolatnak a felszínességétől!

ASSZERTÍV-an igyekeztem viselkedni, mert az ő különvéleményét tiszteletben tartva elmondtam a saját gondolataimat. Meghallgattuk egymást. Nem értettük egymást, de tiszteletben tartottuk egymás véleményét. Tehát asszertívan kommunikáltunk. Nem összevesztünk, hanem útjaink szétváltak!
Azóta találkoztunk boltban, és megöleltük egymást. 
Azóta látjuk egymást az utcán, integetünk egymásnak. És ez jó!

Az autonóm ember tudatos, bátor, képes őszinte emberi kapcsolatokra.
"Robert Frost mondta: "a bátorság a legfontosabb emberi erény: a bátorság, hogy korlátozott tudás és hiányos bizonyíték birtokában is cselekedjünk. Ennél többre úgysem számíthatunk."
(291.o. Nyerni születtünk: M. James, D. Jongeward)

tools-864983_960_720.jpg


Autonóm embernek lenni? Nekem iszonyat nehéz!
Önmagamnak lenni? Nekem iszonyat nehéz. 


"HA ÖNMAGAD AKARSZ LENNI EGY OLYAN VILÁGBAN, AHOL MNDEN ARRÓL SZÓL, HOGY MEGVÁLTOZZ, ÉS OLYAN LÉGY, MINT MINDENKI MÁS, AKKOR MEG KELL VÍVNOD MINDEN HARC KÖZÜL A LEGKEMÉNYEBBET, ÉS SOHA NEM SZABAD FELADNOD." (E.E. Cummings)

Kívánom, használd ezt az eszközt. 
Én egyéni megbeszéléseken is, csoportban is használom. 

AZ ŐRÜLT AZT MONDJA: ÉN VAGYOK ABRAHAM LINCOLN.
A NEUROTIKUS EZT: BÁRCSAK ÉN LENNÉK ÁBRAHÁM LINCOLN.
AZ EGÉSZSÉGES EMBER PEDIG EZT: ÉN ÉN VAGYOK, TE PEDIG TE."
Frederick Perls)

Mindig kiborulok ezen az idézeten.
A gyerekemnek is mondom, amikor bántják: te te vagy, ő pedig ő!
Tanítom, hogy merjen önmaga lenni, merjen fejlődni!
Igen, kiborulok ezen az idézeten. 
Annyira magas, annyira fontos. 
Meg elgondolkodom azon, mennyire -hányszor is vagyok én neurotikus!


Kívánom, használd ezt az eszközt.
Megvizsgálhatod, ha bátor vagy, hogy egy helyzetben jelen vagy?; vállalod a felelősséged?; tudsz változni?; vállalod a sebezhetőségedet?; meg tudod védeni magadat, ha szükséges?; asszertívan eléred a célodat úgy, hogy nem rúgod fel a másikat?

Jó munkát kívánok ehhez!
Jövő héten folytatjuk, Mentális Naplót készítünk.
he.jpg







A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr6217857581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása