Mégis megy
2022. június 19. írta: Hajdú Éva

Mégis megy

valentin-1306228_960_720.jpg

Megint a kommentek; írja ismerősöm, hogy színtiszta ötös lett a bizi.
A gyerek bizonyítványa.
És sokan ezt osztják meg, a bizit az ötösökkel, és mások szerint nem ez a fontos
igazán, hanem az, hogy megcsinálta a gyerek az évet. Meg a kapcsolat a fontos.
Mi a helyes? Kinek van igaza? Megint a szokásos kérdések, megint a beszólások.
Megint a leszólások. Megint a kritizálás.
És én megint ki vagyok akadva.
Én ezt a listát használom. Ezt is.
De nincs új, meg van írva a Bibliában is.
Meg még a szakirodalomban is.
leaves-3744649_340.jpg
És?
Miért nem használjuk? Többet, többen? Miért nem érdeklődünk iránta?
Listám, amit a párokkal, egyénekkel is használok; ezeket gyűjtöttem a szakirodalomból, nem kitaláltam, de azért igyekszem használni:
1.) Mutassunk tisztelet a másik fél iránt.
2.) Alakítsunk ki nyertes -nyertes mentalitást.
3.) Tanuljunk meg türelmesnek lenni és időzíteni.
4.) Kerüljük a "harcot" a partnerünkkel.
5.) Empatikus vagyok. Veled: érzem, amit érzel, belebújok a mokaszinodba, megnézem, milyen a cipődben járni??Nem tudom pontosan idézni az indián mondást, hogy addig ne kritizáljalak, amíg meg nem teszek egy mérföldet a mokaszinodban!
6.) Nem az észt osztom.
7.) Nem TÉGED akarlak megváltoztatni.
8.) ÉN-üzenetet használok: nem téged kritizállak széjjel, hanem az ÉN érzéseimről-ÉN gondolataimról-megoldás-javaslatomról beszélek! Mert van!
9.) Halálpontosan tudom, mit képviselek a helyzetben: határaimat képviselem előtted!(pld. olyan tiszteletlen volt vki egyszer, hogy a határaimat messzebb toltam, jeleztem, hogy engem végül is nem a hátsójából húzott ki!)Ekkor kérdezik meg tőlem, hogy mi lesz, ha megsértődik? Ha ő megsértődik, az kinek a melója? Az enyém, vagy az övé? Ha felelősségemet vállalom (!!!) egy helyzetben, és közben nem rajtad gázolok át, és te megsértődsz, ezzel a sértődéssel kinek van dolga? Neked vagy nekem?
10.) Odafigyelést ADOK neked (Ha akarnád sem tudnád NEM észrevenni, hogy Figyelek Rád; jelen vagyok!) Például: bólogatok, pozitív érzéseket sugárzok feléd, mosolygok, szemedbe nézek, feléd fordulok, érdeklődő tekintet, stb.
11.) Találok-adok nem egy (!) pozitív visszajelzést a számodra: pozitív érzelmű környezet fenntartása!
Mert mindig valami pozitívhoz is kell kötni a párbeszédet!
Mert van a mágikus arány: 1:5. Azaz: egy aránylik az öthöz. John Gottman kutatása: PÁRkapcsolatokban, amikor kritizálom a társamat, mert pld. mindig késik, és ez nekem nem jó, akkor nem csak kritizálom, hanem 5ször annyi pozitív jelzést is adok emellé. Mert a párkapcsolatban egymásra vagyunk utalva, a legsérülékenyebb emberi kapcsolatunk a párkapcsolat.
És van a Losada -effektus. 1:3. Azaz: Egy aránylik a háromhoz. Egyéb emberi kapcsolatainkban egy kritikára 3szor több pozitív megjegyzést, jelzést adhatunk. Például munkaköri kapcsolatokban, jószomszédi viszonyban.
Tehát konfliktushelyzetben pozitív érzelmű környezet fenntartása.
Miért nem használjuk ezeket? Mert nehéz? Nekem mondod? Én mindig beledöglök!
Miért inkább beszólok? Leszóllak? Miért játszom az Istent? Miért osztom az észt? Miért gondolom, hogy nekem van igazam?
Miért teszem meg magamat MÉRCÉNEK?
Én vagyok a mérce?
Te vagy a mérce?
Te tudod, mit KELL tennem?
Te mondod meg nekem?
Én is megmondhatom neked, hogy sztem neked mit kéne tenned?
A szakirodalom szerint minden vitatkozó félnek van igaza. Itt mindenkinek igaza van. Mert van a te igazságod, az én igazságom , és van az igazság.
A megegyezés kultúrájában úgy jön létre a közös megegyezés, a nyertes-nyertes megegyezés, a mindenkinek hasznos megállapodás, hogy HAJLANDÓAK VAGYUNK egy harmadik, felettünk való végső megoldást meghozni, amiben benne van minden vitatkozó félnek valami részigazsága. És ez nem pontosan a te igazad, nem pontosan az enyém, de benne van a tiédből is, meg az enyémből is.
„A nyer-nyer annyit jelent, hogy hiszünk a harmadik alternatívában. Nem a te utad,nem is az enyém, hanem egy jobb, egy magasabb szintű út.” (Dr. S. Covey)
board-1273117_960_720.jpg
Nem ettől vagyok ember?
Tisztelet?
Nyertes-nyertes mentalistás? A megegyezés kultúrája?
Türelem? Időzítés?
A harc, a cirkusz kerülése?
Empátia?
Nem én vagyok az Isten? Nem mérce vagyok?
Határaim felállítása, és képviselete: vagyis amikor megütsz nem ütök vissza, hanem értékeimet képviselem?
Odafigyelést adok neked?
Konfliktushelyzetben pozitív visszajelzés adása?
Nincs mindez már bennünk?
Dehogynem!
Hiszem , hogy a jó Isten eleve belénk teremtette.
De én döntöm el, hogy hasnzálom-e ezeket.
A kérdés!
Miért így állok hozzá?
Két kulcsszó: Miért és a Hozzáállás.
Választhatom ezt a hozzáállást. Ha akarom.
De. Miért fontos ez nekem?
Miért?
Ezért mondom el a pároknak is: hiába sorolom fel nekik, nekünk, magamnak a párkapcsolat 8 érzelmi intelligencia területét. Hiába értenek egyet a felsoroltakkal. Hiába. Minden hiába.
Ha nem tudom megválaszolni, hogy ez a hozzáállás nekem miért fontos?
Fontos, hogy ez az értékrendem része legyen?
És miért fontos?
Na, itt kezdődik valahol a változás.
Nem a hülye felsorolásnál, amit én is felsoroltam!
watercolor-384873_340.jpg
Így is lehetne?: Gratulálok a Kisjózska kitűnő bizonyítványához. Szerintem még ennél is fontosabb az út, hogy végig csináltátok, és remélem, sokat tanultatok egymástól, egymásról, mert szerintem a kapcsolat a legfontosabb. Én nem teszek ki fotót a biziről, nekem jobban tetszik, amikor együtt vagyunk, és erről posztolok. További sok sikert kívánok nektek.
Így is lehetne?
Megegyezés kultúrája?
Nekem nehéz, de nagyon megéri.
heart-3085515_960_720.jpg
Tudod, nekem mi a legjobb érzés az egészben?
A MÉGIS.
Amikor mégis odamegyek hozzá, és megölelem.
A mégis.
Amikor mégis összeszedem magamat, és bocsánatot kérek.
A mégis.
Amikor mégis visszamegyek hozzá. És nem szólok semmit. Csak vagyok. Csak ott vagyok vele.
Amikor mégis megpróbálom újra, és már jobban megy.
Amikor jobb tudok lenni. Amikor javíthatok. Mégis képes vagyok rá. Na, én ekkor érzem magamat igazán erősnek. Mert mégis képes vagyok rá. Miért. Ne feledjük ez a fontos kérdés. Miért fontos ez nekem. Neked. MIÉRT?
Mégis képes vagyok rá!
he.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr4717861507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása