Konfliktus Megoldás
2023. február 01. írta: Hajdú Éva

Konfliktus Megoldás

 

young-people-3575167_960_720.jpg

"A JÓ KAPCSOLATBAN A FELEK
TISZTELETBEN TARTJÁK EGYMÁS MÉLTÓSÁGÁT,
SZABADSÁGÁT ÉS DÖNTÉSI JOGÁT,
EGYENLŐ PARTNEREKKÉNT TEKINTENEK EGYMÁSRA.
A KONFRONTÁCIÓNAK NEM A KIOKTATÁS, VAGY AZ IRÁNYÍTÁS A CÉLJA, HANEM AZ, HOGY VALÓDI MEGOLDÁST TALÁLJUNK A PROBLÉMÁKRA. " 
Dr. Henry Cloud- Dr. John Townsend: JÁTSZMÁK NÉLKÜL. HOGYAN KEZDJ HOZZÁ A NEHÉZ BESZÉLGETÉSEKHEZ

Rádióban.
Reggeli műsor hirdetés:
Önök szerint miért van ennyi erőszak a diákok között?
Miért?

Erőszak? Konfliktus? Kezelés?
1. szabály:
A konfliktus a barátunk.
2. szabály:
Tanuljuk meg szeretni a konfliktust.
3. szabály:
Egy konfliktushelyzet pontosan megmutatja, mi az a változás, ami szükséges a kapcsolatban,
abban a helyzetben!
Változtatunk? Fejlődünk? Tanulunk?
4. szabály:
Minden konfliktus megoldható.
Sokan mondták már nekem: mindenféleképpen megpróbáltuk. Hidd el, erre a helyzetre nincs megoldás!
Nincs, ja!
Vagy én nem akarom megtanulni megoldani?
Könnyű rámondani: megpróbáltam, nem megy, tehát nincs megoldás!
5. szabály:
Konfliktuskerülő vagyok! Vallják sokan.
Vagy nem akarom megtanulni a konfrontálódást? A konfliktus felvállalását?
Vagy nem vagyok hajlandó megtanulni különbséget tenni, hogy melyik az a konfliktus, amibe belemegyek, és melyik az, amelyikbe nem megyek bele?

young-people-3575167_960_720.jpg
Klasszikus konfliktuskezelő modell?
1 szabály:
ÉN IS OKÉ VAGYOK, TE IS OKÉ VAGY.
Én is emberből vagyok, te is. Nekem is vannak érzéseim, neked is.
Nekem is van mondanivalóm. Neked is.
Itt a szakirodalom három értéket hoz, amik feltételek, hogy teljesüljön ez az első lépés:
TISZTELET,
POZITÍV VISZONYULÁS,
EGYÜTTMŰKÖDŐ KOMMUNIKÁCIÓ.
Tiszteljem azt, akivel feszültségben vagyok?
Az ellenségemet?
„Mindenkit tiszteljetek.”
Amikor tiszteletet adok, azzal először magamat tisztelem meg!
Nem ismerem el az értékrendedet! Nem értek egyet veled! Megvetem azt, ahogyan viselkedsz!
DE nem felejtem el, hogy ember vagy. És én is.
Nem tárgy vagy!
Ember!

Pozitív viszonyulás? A gyűlöleten kívül mást nem lehet belevinni egy feszkós helyzetbe , ugye?
Mondjuk megértést? Ráfigyelést? Mondjuk szeretetet?
Vagy csak tényleg gyűlöletet, megkülönböztetést, elnyomást, bántást lehet belevinni a helyzetbe?
Pozitív viszonyulás? Megvéd a depressziótól! De ma már minden 3. ember depressziós!
Minek kilógni a sorból?
A gyereket meg be lehet nyomni a gyermekpszichiátriára! Mindenre van megoldás, nem?
A POZITÍV VISZONYULÁS AZT IS JELENTI, HOGY NEM AZZAL TÖRŐDÖK, HOGY MIT NEM TUDOK MEGTENNI, HANEM AZZAL FÖRŐDÖK, MIRE VAN LEHETŐSÉGEM.
NEM A PROBLÉMÁVAL FOGLALKOZOM, HANEM A LEHETSÉGES MEGOLDÁSOKKAL, LEHETŐSÉGEKKEL.

Együttműködő kommunikáció?
Nyertes-nyertesre kihozni a helyzetet? Hogy neked is megfeleljen a végeredmény, meg nekem is?
Amikor „nem a te igazságod, nem az én igazságom, hanem egy harmadik, felettünk való igazság?-ot keresünk?
Minek?
Dögöljön meg a másik!
Hisz én vagyok itt. Te nem is létezel!
Te változz!
Te alkalmazkodj!
Én vagyok az isten!
Nekem van igazam!

2. szabály:
Nem démonizálom a személyt, nem nagyítom fel a hibádat!
„Sosem a személy a probléma.”
„A MEGOLDANDÓ PROBLÉMÁRA ÖSSZPONTOSÍTSUNK, NE A SZEMÉLYRE.
„Ezzel elkerüljük a konfliktus ELFAJULÁSÁT.”

3. szabály:
ELŐNYT adok neked!
„ŐSZINTÉN TÖREKEDJÜNK ARRA, HOGY SEGÍTSÜNK A MÁSIK EMBERNEK MEGKAPNI, AMIRE SZÜKSÉGE VAN.”
„A KONFLIKTUSKEZELÉS VELEJE AZ ENGEMÉNYTÉTEL MŰVÉSZETÉBEN REJLIK.”
Micsoda szabályok ezek?
Én itt már biztosan tépem a hajamat!
Te nem?
Leköpjük ezeket a szabályokat!
Tisztelet a kivételnek.
„A KONFLIKTUSKEZELÉS VELEJE AZ ENGEMÉNYTÉTEL MŰVÉSZETÉBEN REJLIK.”
Engedménytétel?
Egy vezető mondhatja a munkatársának, hogy gyere be, van fél órám, mondd el, mit szeretnél. De előre tudja, hogy nem tud fizetésemelést adni munkatársának. Adhat előnyt ilyenkor úgy, hogy meghallgatja, empatizál vele?

Ja igen! Erre nincs idő. Nincs, mert az ember nem fontos. Idő arra van, ami fontos, ugye?
Mondhatom előnyként neked, hogy először mondd el nyugodtan Te, mit szeretnél?
Aztán majd elmondom én is! Szívesen meghallgatlak először téged, ha ez segít!
Ez lehet előny?
Engedménytétel?

4. szabály:
Maradok!
„NE HAGYJUK, HOGY A HEVES TÁMADÁSOK RABUL EJTSENEK.
ŐRIZZÜK MEG A VILÁGOS GONDOLKODÁSUNKAT, ÉS NE VESZÍTSÜK SZEM ELŐL A CÉLT.”
Nekem ez a negyedik lépés a gyengém.
Én ELHÚZOK!
Felforr az agyvizem, kiviharzok a helyiségből! Szinte felrobbanva szoktam távozni!
Aztán visszamegyek, de MARADNI? Az még nem megy!

Szóval miért erőszakosak a gyerekek?
Anyucika, meg apucika tele van otthon tisztelettel ugye?
Meg szeretettel, ugye?
Meg együttműködéssel, ugye?
Példaadással ugye?

Szerinted melyik felnőtt mutatott nekik példát abban,
hogy a konfliktushelyzet lehetőség arra, hogy változtassak valamin a magam érdekében?
Mikor láttak utoljára olyan felnőttet, aki :
hisz abban, hogy minden konfliktus megoldható, és tesz is ezért?
Aki hisz abban, hogy a konfrontálódás tanulható?
Azt mondják az emberek, hogy konfliktuskerülők.
De jó!
Akkor tanulj meg konfrontálódni!

Vajon értékes példát lát a gyerekek tőlem, a felnőttől, aki:
tisztelettel viselkedik, elfogadó, nem támadó, és együttműködésre törekszik?
Aki nem személyeskedik? Akit a megoldás érdekel? És nem az, hogy minél többféleképpen
anyázza le a másikat?
Aki engedményt képes adni az ellenfelének?
Aki arra fókuszál, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a helyzetből?

Szerinted a mai erőszakos fiatalok mikor találkoztak ilyen felnőttel?
Aki példát mutat nekik, hogy hogyan kell együttműködni?
És minimum tisztelni?
Mert ő is ember?
Meg én is?
Mikor találkoztak olyan felnőttel, aki megerőlteti magát?
Nem csak leugatja a másikat?
Nem csak gerjeszti a konfliktust?
Szerinted ki mutatja meg nekik, hogy miként lehet békülni?
Megegyezni és tisztelni? 
Szeretni?

Ezek a szabályok használhatók szülőként.
Vezetőként.
Igazgatóként.
Feleségként.
Férjként.
Barátként.
Kis és nagy konfliktushelyzetekben.

Persze tudom!
Nem divat felelősséget vállalni a döntéseimért.
Elég rombolni!
De akkor ne a fiatalokon kérjük számon azt, ami a mi felelősségünk!
"A CSALÁDI EMBERFORMÁLÓ MŰHELY FELELŐSSÉGE A FELNŐTTEK KEZÉBEN VAN." 
(V. SATIR)

Csendben jegyzem meg, hogy a nagy név, Dr. Covey írja, hogy ezek az
értékek nem hagynak cserben minket.
Amikor bántanak, megtámadnak engem, amikor használom ezeket a szabályokat,
akkor az ellenségem mindig visszavesz magából, és egy egyezkedős térerő
alakult ki.
Megtapasztalom, hogy ezek az értékek NEM hagynak cserben engem.
Lehet, életem legnehezebb pillanatai ezek!!!
De hogy működik.
Az biztos.
Ha működtetem.

„Ha csak azt csinálod, ami könnyen megy, nem fejlődhetsz.”
"PRÓBATÉTEL ÉS EREDMÉNY, SZENVEDÉS ÉS ÖRÖM ÖSSZETARTOZNAK."

Coachingon, a fejlesztő megbeszéléseken minderre példákat beszélünk meg. 
Sok példát nézünk meg arra, hogy miként MONDJAM EL, MILYEN MONDATOK-GONDOLATOK AZOK, amelyekkel kifejezhetőek a fent leírtak.

Legyen béke már!
Otthon.
he.jpg
Hajdú Éva
párkapcsolati coach
life coach
családi mediátor

A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr8518038956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása