A JÓ DIALÓGUS JÓLESIK.
A NAGYSZERŰ DIALÓGUS PEDIG MÉG JOBBAN!
(G. Kohlrieser,
Túszok a tárgyalóasztalnál, 180.o.)
Fiatalokkal dolgoztam.
Közösségi dolgokat érintettünk.
Mit tehetünk a közösségünkért?
Ilyesmi volt a téma.
Négy pontot érintettünk.
Első.
SENKIT NEM HAGYUNK MAGÁRA.
Ha egy társunkat látjuk a suliban egyedül ácsorogni.
Nem hagyjuk magára.
Odaállunk mellé, ha engedi.
Odahívjuk magunkhoz. Ha engedi.
Ha semmiben nincs benne, megkérdezhetjük, hogy csak úgy ácsoroghatok-e itt melletted?
Ha NEM a válasz, akkor másnap is odaállok mellé és megkérdezem.
Szabály (lehet?) iskolai közösségben, hogy SENKIT NEM HAGYUNK MAGÁRA?
Négy pontot érintettünk.
Második.
Tisztelettel bánunk egymással.
Tisztelet.
Különböző szitukban különbözőféleképpen valósul meg.
Akit utálok, tisztelhetem?
Aki nem szimpi, tisztelhetem?
Akit nem szeretek, tisztelhetem?
„A tisztelet azt jelenti, hogy a másikat különálló és egyedi emberi lénynek tekintem és fogadom el, akinek joga van az enyémtől független gondolatokhoz és érzésekhez. Ez nem azt jelenti, hogy minden, amit a másik személy gondol, tetszik nekem, vagy egyetértek vele. TISZTELET célja, hogy a köztünk fennálló különbségeket támadás és megalázás nélkül oldhassuk fel. A tiszteletlenség előítélet formájában, személyes támadások, érzelmi kitörések, megalázás, neheztelés formájában jelentkezik.”
(G. Kohlrieser: Túszok a tárgyalóasztalnál)
A fiatalok elmondták, hogy azért jó tudniuk a Tisztelet jelentését, mert így sokkal magabiztosabban tudnak helyzeteket kezelni. Ötleteket mondtak, gyorsan, könnyedén olyan feszült helyzeteikre, amikben lövésük sem volt, hogy mit tegyenek, hiszen állt a feszültség. Megértették, hogy nem kell szeretni, nem kell szimpatizálni sem a másikkal ahhoz, hogy tiszteljem a másikat.
A tisztelet jelentésének birtokában a fiatalok felszabadultan ontották megoldásaikat említett konfliktushelyzeteikre.
Négy pontot érintettünk.
Harmadik.
"Kerüld a harcot a partnereddel!"
Nem megyek bele harcba.
Nem harcolok veled!
Mert ez egyre növekvő feszültséggel jár.
Jó, kerülöm a harcot! De akkor mit tehetek helyette?
Beszélhetek SAJÁT ötletemről, javaslatomról.
SAJÁT érzésemről.
SAJÁT szükségletemről.
Empatikus is lehetek: érzem, amit érzel...
Példa töredék:
- Mindjárt megütlek, genyó!
- Megértelek! Ne haragudj, sietek. Megbeszélhetjük később?
Csakhogy érzékeltessük, hogy a szokásostól mennyire eltérő
a fókusz, mennyire másra figyelünk, amikor KERÜLÖM A HARCOT!
Egyszerűen NEM vagyok partner semmiben, ami az ész nélküli feszültségkeltést fokozza!
Csak abban vagyok érdekelt, ami közelíti a véleményeket!
Micsoda elfelejtett fókusz!
Négy pontot érintettünk.
Negyedik. Utolsó.
Lehetnének mediátorok, békítők az iskolákban, saját korosztályukat békítő diák-mediátorok.
Ennek fontossága fontos emberek nyelvéről időről időre elhangzik.
Alapvetően HAT kérdést tanulhatnak meg a diák-mediátorok.
1.) Mondd el, szerinted mi történt.
A másik fél hallgatja, és saját szavaival elmondja, amit a társa mondott.
Ha pontosan visszatükrözi a társa szavait, átadja a szót.
Ő is elmondja, hogy szerinte mi történt. Az ő társa is pontosan visszatükrözi, amit hallott.
Lényeg, hogy képesek vagyunk-e odafigyelni arra, amit a másik közölni akar velem!
Egymás kölcsönös meghallgatása után (ez a BESZÉLŐ BOT) KÖVETKEZIK A 2.pont!
2.)
Mediátor kérdezi egyik felet: Mit érzel? Nevezd meg! Miért?
Mediátor kérdezi másik felet: Mit érzel? Nevezd meg! Miért?
3.) Mediátor kérdezi egyik felet: Mit akarsz elérni?
Mediátor kérdezi másik felet? Mit akarsz elérni?
4.) Mediátor kérdezi egyik felet:
Miben gátol a másik személy, hogy elérjed, amit akarsz?
Másik felet is kérdezi: Miben gátol a másik személy, hogy elérd , amit akarsz?
5.) Mediátor kérdezi egyik felet: Milyen közös megoldást javasolsz?
Mediátor kérdezi másik felet: Milyen közös megoldást javasolsz?
6.) Mediátor mindkét féltől megkérdezi:
Melyik megoldással éritek el mindketten, amit akartok?
Van mit összefésülni. Hiszen ezekkel a kérdésekkel, békítő irányítással jelentősen
közelíteni kezdenek egymás felé az érdekek, szükségletek érzelmileg is, objektíve is!
A megbeszélés legvégén: felek kezet fognak.
A valóságban nem ilyen egyszerű, mint ahogy esetleg hangzik, mégis hatásos és működik.
Működik, ha működtetik.
NÉGY PONT!
"A JÓ DIALÓGUS JÓLESIK.
A NAGYSZERŰ DIALÓGUS PEDIG MÉG JOBBAN!"