Életbevágó Csacsogások: Családi Ügyek (3.)
2024. augusztus 04. írta: Hajdú Éva

Életbevágó Csacsogások: Családi Ügyek (3.)

door-8791308_1280.webp

Tizenkettő élet - alapszabály.

Ezek közül az egyik: milyen az Értékrendem?

Milyen értékek szerint élek? Mik a szabályaim?  Az élet különböző területein?
Példa:
Először otthon legyél sikeres.
Keresd Isten segítségét, és igyekezz kiérdemelni.
A becsület nem eladó.
Sose feledkezz meg mások érdekeiről.
Hallgasd meg mindkét oldalt, mielőtt ítélkezel.
Kérd ki mások tanácsát.
Őrizd meg a pozitív hozzáállásodat.
Soha ne hagyjon el a humorérzéked.”
Önnek mik a szabályai?

A gyermeknevelés területén például fontos szabályom - alapelvem, hogy beszélek a gyerekemnek arról,
ami értékes az életben számomra. Például azt tanítom neki, hogy a gyakorlás a tudás anyja.
Igyekszem vele megszerettetni a gyakorlást. Mert tudás nincs gyakorlás nélkül.
Egy bácsit nézett, ahogy dobol. Négy - öt perces felvétel, csak a dobos munkáját lehet látni.
A felvételt megmutatta a barátnőjének, és mondta, hogy "látod?! Azért ilyen ügyesen dobol  a bácsi, mert 
sokat gyakorolta."
Jó volt visszahallani...magamat...
Nagyon fontos érték, alapelv a családunkban, a gyermekem felé a Párbeszéd! Amikor egyeztetünk valamit,
beszélek arról, hogy jó, akkor beszéljük meg, tudod! Párbeszéd, meghallgatunk mindenkit, aztán megegyezünk, biztosan találunk egy közös megoldást. Erről van szó:

Alakítsunk ki nyertes -nyertes mentalitást: 
A párbeszéd találkozás, ahol kölcsönösen hagyunk helyet egymásnak.
Párbeszédből Együttműködés.
Együttműködésből Megegyezés.
A Párbeszéd célja a Megegyezés.

Nagyon ki vagyok akadva, hogy a társadalmat, a szülőket egyáltalán nem érdekli ez a társas kapcsolódás alapszabálya.......

door-8791308_1280.webpVannak ügyfelek, akik felteszik nekem azt a kérdést, hogy vajon nem maradnak-e egyedül, ha 
olyan értékek szerint élnek, amiket tanulunk coachingon.
Megéri-e ilyen értékek szerint élni?
Ha a többség számára ez nem érték?
Ön mit válaszolna?

Ezek is lehetnek szabályok, értékek?:

Mindenki változzon, fejlődjön, csak én ne.

A pénz fontosabb, mint az ember.
Az adott szavamat nem tartom be, magyarázkodás mindenek felett!
A hűség nem fontos.
Amilyen gyakran csak tudok, hazudok.
A munka fontosabb, mint a család.
Menekülök minden beszélgetés elől, mert kiderülne, mennyire gyáva vagyok.
Amikor a társam beszélgetni szeretne velem, kitalálok valamit, ami fontosabb.
Nem kérek, hanem követelek.
Nem alkalmazkodom, semmi együttműködés! Hiszen a világnak az a dolga, hogy úgy forogjon, ahogy én akarom.
Ha lehet, kibeszéllek a hátad mögött.
Amikor gödörbe kerülök, az a dolgom, hogy benne is ragadjak.
Nézzem a dolgok negatív oldalát!
Kapom a szeretetet, de nem adom!
Bántani, bántani, bántani, bántani!
Nem vagyok értékes, nulla vagyok, ezért így is élek.
Naponta jól leszidom magamat!
Semmi jót nem gondolok magamról.
Nem tudok NEM-et mondani. 
Inkább megdöglök, de nem tisztellek!
Minden nap leordítom a gyerekemet és a társamat. 

door-8791308_1280.webp

Hónapokat gondolkodtam azon, hogy mit mondjak a gyerekemnek, minden helyzetre.
Erre jutottam:
"Ne az arcod legyen nagy, hanem a szíved.
Mert, ha nagy a szíved, akkor vagy alázatos. 
Az alázatos ember erős!"
Abban hiszek, hogy az alázatos az erős. 

Ön milyen Értékek szerint él?
Milyen Értékek szerint dönt?
Milyen értékek vezérlik?

A házasságomban például fontos a Kibékülés.
Vannak szakaszok, amikor fontos: elszenvedni egymást szeretetben.
A gyermekem nevelésében fontos a példaadás.
A nap végi három kérdés-beszélgetés a gyerekemmel, a nap végi közös ima.
A házasságomban fontos, hogy Szeretetet adjak: "Szerettelek én ma téged?"
A munkámban például fontos az elérhetőség.
Otthon fontos alapelvünk a tisztelet. Tisztelettel beszélünk egymással, és kész! Ha nem, akkor jelezzük, konfrontálódunk, és oldódik a feszültség! 
Senki nem lehet a lelkiismeretem! (Senkinek nem szerenték lenni a láncos kutyája.
Senki nem lehet számomra a Mérce! Mert Isten a Mérce, nem az ember!)
A pénzzel kapcsolatban fontos Szabályom, hogy inkább gyűjtöm, mint költöm.
Az egészségemben fontos, hogy egyek rendszeresen, mert hajlamos vagyok a rendszertelenségre.
Az önmagammal kapcsolatos egyik szabályom az, hogy nem hordok álarcot. (Ez azt jelenti alapvetően számomra, hogy őszinte vagyok, ha nem tetszik, akkor is. ITT nem a bántás a cél, hanem az őszinte szó megtartása.) 
Igyekszem megőrizni a belső békémet. (Még akkor is, ha ez mostanában különösen nehéz számomra.)
Nem iszom alkoholt, mert az alkohol sokkal nagyobb, mint én.
Amikor hibázok, igyekszem javítani. Rengeteget hibázok. DE! A tanulási folyamatban a javítás lehetősége is benne van. Tehát, amikor hibázok, az JAVÍTÁSI LEHETŐSÉGET JELENT. Igyekszem javítani...
Akit nem szeretek, azt az embert tisztelni igyekszem.
Egyik legfontosabb szabályom, hogy azokat az embereket engedem közel magamhoz, akik tesznek is értem, akik hisznek bennem. "Válaszd azokat, akik hisznek benned." (Will Smith)

Az itt a LÉNYEG, hogy szigorú, haptágba vágott rendben tudjam felsorolni az Értékeimet?
DEHOGY! 
Az itt a lényeg, hogy tudjak  róla beszélni!
Mert minden fenti mondatom mögött az
Élet-Történeteim állnak! 


TÖKÉLETESEN BETARTOM EZEKET?
NEM!
DEHOGY!
AKKOR MIÉRT FONTOS, HOGY TUDJAK BESZÉLNI AZ ÉRTÉKRENDEMRŐL?
HOGY VÁLLALJAM AZT?

"Életünk minden egyes napját az értékeink határozott tudatosításával kezdem.
Amikor aztán jönnek az élet apró bosszúságai és kihívásai, a döntéseimet ezeknek az értékeknek alapján hozom meg.
Cselekvéseim a tisztességen alapulnak.
Nem az érzelmekre vagy a körülményekre reagálok. Proaktív vagyok, és azok az értékeim vezérelnek, amelyeket pontosan tudatosítottam magamban. "

(Dr. S. Covey , A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása, 114.o.)
 

 

Egy példakép. Charles Handy:

”Apám csöndes ember volt. Negyven éven át volt ugyanannak az egyházközségnek a lelkésze Kildare-ban, Dél-Írországban 72 éves koráig, amikor is nyugdíjba ment.

Addigra meglehetősen elfáradt, mivel utolsó 14 évében ő volt az egyházmegye főesperese is. Nyugdíjba vonulása után 2 évvel meghalt. (…) Nagyon szerettem az apámat, de csalódtam benne, mert elutasított nem egy felkérést nagyobb, városi egyházközségek vezetésére, s a csöndes vidéki állóvizet választotta.

Élete számomra unalmas találkozások és látogatások végtelen sorozatának tűnt.

 Apám halálakor tanár voltam, kongresszusokra, konferenciákra, munkaebédekre jártam – ahogy mondani szokás, ott voltam, ahol a dolgok történnek. Iszonyúan elfoglalt voltam, naptáram tele volt programokkal. MI A SIKER, HA NEM EZ?

Fejemben a fenti gondolatokkal ballagtam a halottaskocsi mögött.

Hirtelen felfigyeltem, hogy rendőrök is kísérnek bennünket: a helyi rendőrség. A templom zsúfolásig megtelt. Vajon honnan hallották ilyen sokan a hírt? Hiszen apám csak tegnapelőtt hunyt el, és ezt csak egyetlen lapban tettük közzé.

A kórus is meglepetés volt. Ugyanúgy voltak öltözve, ahogyan emlékeztem rá a régi vasárnapokról, de az arcuk öregebbnek tűnt. (…) Kiderült, hogy egykori kórustagok gyűltek össze Írországból, Angliából. Otthagytak csapot-papot, hogy itt lehessenek.

 Amint ott álltam a sírnál, olyan emberek között, akiket ő adott össze, akiknek a gyermekeit ő keresztelte meg, majd adta ugyancsak össze, amikor eljött az ő idejük, láttam, hogy SZÁZAK SZEMÉBEN CSILLOG A KÖNNY. Ők mind eljöttek búcsút venni ettől a „CSÖNDES” embertől. Elgondolkodtam.  (…)

Mi is hát a siker, és melyikünk volt sikeresebb? Az apám vagy én? 

Miről szól az élet, mi értelme van létezésünknek a földön?

Tudom, ezek nem új kérdések. CSAK ÉPPEN EZEKET EGÉSZEN EDDIG NEM VONTAKOZTATTAM SAJÁT MAGAMRA.
Legalábbis nem komolyan.”
 

(Charles Handy: Az elefánt és a bolha)

Önt milyen értékek vezérlik?
Miről szól az ön élete?

he.jpg
Hajdú Éva
Családi Ügyek
abduktív pszichológiai coach
családi mediátor
párkapcsolati coach
life coach
„Újjászületni jobb, mint megszületni.”


A bejegyzés trackback címe:

https://jokepubeszelgetesek.blog.hu/api/trackback/id/tr6718456547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása